Dopravci za provoz kamionů zaplatili téměř 2,7 miliardy korun, což je o 15 procent méně než za stejné období loni. Letos vybrané mýtné zhruba odpovídá roku 2007. Sdělila to Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které systém provozuje. Výběry mýtného za použití dálnic měly v meziročním porovnání jednotlivých měsíců celé první pololetí až pětinový propad.

Nejvýnosnějším měsícem byl pro správu silnic červen, kdy se na mýtném vybralo přes 480 milionů. Oproti loňsku jde o desetiprocentní pokles. Naopak nejhorší výsledky vykázal mýtný systém v lednu, kdy se částka nepřehoupla přes 400 milionů a meziroční pokles činil téměř 20 procent.

"Oproti začátku roku vidíme mírné zlepšení," uvedla Vápeníková. Podle ní by se prudký lednový a únorový propad neměl letos opakovat. Za celkově klesajícím trendem vidí ŘSD pokles objemu přeprav, který souvisí s ekonomickou krizí.

Pololetní čísla odpovídají prognóze fondu dopravy, který je jediným příjemcem mýtných plateb. Fond dopravy letos očekává výnos kolem pěti miliard korun, což by bylo zhruba o 15 procent méně než loni.

Tyto příjmy jsou hrubé, protože stát splácí výstavbu mýtného systému a náklady na jeho provoz společnosti Kapsch. Letos jsou splátky podle splátkového kalendáře nejvyšší. Celkem by výdaje státu na mýtný systém letos měly být 3,3 miliardy korun, čistý příjem by se tak blížil dvěma miliardám.

Kamiony nemají zakázky

"Důvody poklesu mýtného jsou stále stejné, na výkonech silničních dopravců se výrazně odráží hospodářská krize," uvedla Vápeníková. V prvním čtvrtletí se letos vybralo meziročně o 16 procent méně. Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia zaznamenali letos tuzemští dopravci pokles objednávek zhruba o pětinu.

V uplynulém roce na elektronickém mýtném dopravci zaplatili celkem 6,14 miliardy korun, o rok dříve o 578 milionů korun méně.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Celkem je zpoplatněno asi 1000 km komunikací. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Od příštího roku se bude vztahovat povinnost mýtného i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny.

Nebude na stavby

Propad mýtných plateb koresponduje s poklesem příjmů fondu na dopravní infrastrukturu, což může ohrozit některé dopravní stavby. Kvůli tomu se do sporu dostal ministr dopravy Gustav Slamečka s ministrem  financí Eduardem Janotou, když požadoval pro příští rok navýšení financí na dopravní infrastrukturu až o 50 miliard.

Janota, který je zodpovědný za přípravu rozpočtu, však další navyšování odmítl. Celkový schodek pro příští rok by měl být podle schváleného návrhu 166 miliard korun.

Na dopravu Slamečka chce od ministra financí Eduarda Janoty získat na příští rok dodatečných 23 miliard do fondu dopravy. Zda je dostane se rozhodne při úpravách rozpočtu,o kterých by vláda měla jednat v září.

Do sporu o peníze na komunikace zasáhly povodně

Současné povodně na Moravě a také v jižních Čechách si však vyžádají další extra peníze na správu poškozených komunikací.

Podle stávajících odhadů Slamečky jen na státní dopravní infrastruktuře, tedy na dálnicích, silnicích I. třídy a železnici, voda v celé zemi způsobila škody za zhruba dvě miliardy korun.

Podle Janoty stát musí finance najít i navzdory současné ekonomické krizi. "Budeme muset hledat i rezervy formou úvěrových peněz. Ukazuje se, že rozpočet by měl pracovat s určitými rezervami na tyto nahodilé a neočekávané události," uvedl Janota.