Výroba osobních aut v Česku v prvním pololetí poklesla o 11 procent na 470 667 vozů. Produkce nákladních automobilů se snížila o 54 procent a motocyklů o 61 procent. Uvedlo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu na svých stránkách.

Důvodem poklesu je celosvětová ekonomická krize. Pokles zájmu o osobní vozy se výrobcům dařilo zčásti eliminovat díky šrotovací prémii, kterou zavedla řada evropských zemí.

Největší tuzemský výrobce Škoda Auto od ledna do června vyrobil 245 714 vozů, což je o 30 procent méně, než ve stejném období loni. Naopak kolínský producent malých vozů TPCA zvýšil výrobu o 0,6 procenta na 174 949 aut. Hyundai v Nošovicích, která se rozjela loni na podzim, oznámila 50.000 letos vyrobených vozů.

Prodej nákladních aut se snížil na 625 vozů. Letňanská Avia vyrobila 114 aut, což představuje pokles o 61,5 procenta, produkce kopřivnické Tatry pak klesla o 51,5 procenta na 511 vozidel. Výrova přívěsů a návěsů se snížila o 71 procent na 425 vozidel.

Z montážní linky Irisbusu sjelo 1328 autobusů, tedy o 13 procent méně, než loni, produkce SOR Libchavy klesla o 17 procent na 157 vozidel. Týnecká Jawa vyrobila 372 motocyklů, tedy o 61 procent meziročně méně.

Celková výroba silničních vozidel v Česku v prvním pololetí klesla o 11,3 procenta na 473 644 vozů všech kategorií. Další evropské státy hlásí kvůli krizi ještě výraznější propad. Například ve Velké Británii se produkce aut do června snížila o polovinu na 410 710 vozů. Celosvětový trh s automobily se podle odhadů firem v pololetí propadl o téměř 18 procent.

Světové automobilky stahuje krize do záporných čísel

Největším automobilkám se v letošním prvním pololetí nedařilo. V hlubokých ztrátách se ocitly francouzská PSA i Renault, prodělal i italský Fiat. Hůře jsou na tom i japosnké Mazda nebo Mitsubishi a Nissan. Vítězem v nynější odbytové krizi se může cítit německý Volkswagen. Ale ani ten nemá nic jisté.

Francouzská automobilka Renault zaznamenala v prvním pololetí tohoto roku ztrátu 2,7 miliardy eur a pokles prodeje téměř o čtvrtinu. Se ztrátou hospodařila také japonské automobilky Mazda a Mitsubishi. Mazda vykázala za čtvrtletí od dubna do konce června čistou ztrátu 21,5 miliardy jenov (asi 161 milionů EUR), Mitsubishi čtvrtletní ztrátu 26,4 miliardy jenov (asi 200 milionů eur).

Do čisté ztráty se nedostal německý Volkswagen. Jeho čistý zisk v prvním pololetí tohoto roku klesl o 81 procent na 494 milionů eur. Za prvních šest měsíců loňského roku vydělal Volkswagen 2,5 miliardy eur.

Snížil se i zisk automobilky Škoda Auto, v prvním pololetí tohoto roku klesl o 61,7 procenta. Zisk firmy po zdanění se snížil z loňských 7,2 miliardy českých korun (288 milionů EUR) na 2,7 miliardy korun (108 milionů eur).

Prodej bude klesat

Volkswagen podle prodejních výsledků za první pololetí drží 12 procent světového trhu aut ve srovnání s 9,9 procenta před rokem. Vedení koncernu ale nezastírá, že mu letos vydatně pomohlo tzv. šrotovné. Volkswagen v březnu uvedl, že letos ve srovnání s loňským rekordem 6,23 milionu vozů prodá asi o desetinu méně.

Co ale bude příští rok, až dojdou peníze na šrotovné? "Prodej nových aut se může ve srovnání s letoškem propadnout o více než milion na 2,6 milionu," odpovídá Rolf Dielenschneider, odpovídající za divizi Seat. 

PSA, evropská automobilová dvojka hned po Volkswagenu, za uvedené období po celém světě prodala 1,59 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, meziročně skoro o sedminu méně.

I Renault byl kvůli krizi nucen ustoupit na začátku roku od některých svých cílů a zaměřil se na snížení zásob svých neprodaných vozidel. Přesto prodej automobilky za první pololetí klesl o 23,7 procenta. Společnost očekává, že světový automobilový trh se letos zmenší o 12 procent. Bývalý předpokládala pokles o 15 procent, ale změnila prognózu díky daňovým pobídkám ze začátku roku. V druhém pololetí se chystá zvýšit výrobu o 164tisíc aut.

Prodej aut páté největší japonské automobilky Mazda se v Japonsku poklesl o 25 procent, v Severní Americe o 32 a v Evropě o 37 procent. Společnost brzké oživení neočekává. Čtvrtá největší japonská automobilka Mitsubishi uvedla, že za její nepříznivými výsledky stojí ekonomická krize a silný jen, který snížil zisk podniku v zahraničí. Zahraniční prodej představuje asi 80 procent tržeb Mitsubish