Podle údajů prodejců se zdá, že čas levných vozů pomalu, ale jistě končí. Prodeje nových aut již nepadají tak děsivým tempem jako letos na jaře.

Poslední údaje Svazu dovozců automobilů uvádějí, že prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku se za sedm měsíců roku meziročně propadl o 13 procent na 107.287 vozů. Samotný prodej osobních vozů přitom vzrostl o osm procent na 93.378 vozů. Statistiky částečně zkreslují přesun části vozů, které byly dosud vykazovány jako lehké užitkové kvůli možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty. Od letošního dubna je možné odpočet uplatnit i u osobních aut.

Oživení na trhu však hlásí i další evropské země. V Německu v červenci vzrostl prodej o 29,5 procenta v porovnání s údaji za rok 2008. Prodeje v červenci vzrostly i v Itálii a Francii. V USA nebo Španělsku zase poklesy prodejů výrazně ubraly na tempu. Všechny tyto země však posilují tržní poptávku prostřednictvím šrotovného.

Odrazil se již automobilový trh ode dna? Začnou prodejci zdražovat? Nečeká tento segment další propad poté, co odezní šrotovné? Mělo by být v Česku zavedeno?

Na tyto i další otázky odpovídal Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
RAIN
Domníváte se, že zdražení aut pomůže naší ekonomice zrovna v této době ? Nebudeme vyrábět na sklad ? Nezdá se Vám, že nenasytnost našich hovniválků nezná hranic ?
Zdražení se v současné době nepřipravuje, pokud bude realizováno až po odeznění krize.
Pavel Tunkl
Petra
Mělo by být podle Vás zavedeno šrotovné? Není to jen krátkodobé řešení, který vzhledem k celkovému automobilovému trhu nic podstatného neřeší?
Šrotovné by mělo přispět k obnově přestárlého vozového parku. Oslovuje především zákazníky, kteří si běžně nekupují nová vozidla (vlastní výrazně starší), a tak by bylo možné překlenout období, kdy v důsledku krize běžní zákazníci svůj nákup odkládají.
Pavel Tunkl
Vojta
Proč prodej aut klesá? Odpověd by se zdála jasná - krize. Ale lidé peníze stále mají, pouze firmy se snaží šetřit. Proč tedy jednotlivci nenakupují, zvláště když jsou nyní ceny aut tak nízké? A budou nízké i nadále, nebo přeci jen začnou růst?
Naopak privátní zákazníci drží trh osobních vozidel ČR. Meziročně jejich podíl vzrostl o cca 15 procent právě díky nízkým akčním cenám. Výrazné propady zaznamenáváme u firemních vozidel, kde však může tuto situaci částečně zlepšit nový zákon o daní z příjmů, který na přechodné období zkracuje odpisy vozidel z pěti na dva roky.
Pavel Tunkl
Pepa
Dobry den, chtel bych se zeptat, proc jsou DNES v ČR nová auta drazsi, nez nova auta v zahranici. Treba nova skoda Octavia se da poridit v Polsku, Nemecku, Francii nebo UK az o 50.000,- Kc a vice levneji dokonce s lepsi vybavou ? Proc nejsou ceny srovnatelne nebo nizsi ? Prodej novych aut by pak stoupl.
Cenová politika je vždy výhradně v kompetenci daného výrobce a dané značky. Žádná značka nemá stejné ceny ve všech zemích unie. Je tedy na jejich rozhodnutí cenová politika, která se většinou odvíjí od velikosti trhu.
Pavel Tunkl
Zdenda
Podle mého názoru je šrotovné špatná věc. 1) Proč zvýhodňovat pouze jedno odvětví na úkor jiných? Jak k tomu příjdou např. severočeští skláři nebo daňový poplatník (který šrotovné platí), který si koupil auto před zavedením šrotovného? 2) Výsledný efekt může být daleko horší (ostatně jako vždy, když se do trhu plete "vševědoucí" úředník) - možná se zvedne zavedením šrotovného dočasně poptávka, ale tím se lidé vyždímají zcela a dopad v dalším období bude o to výraznější. Příští rok nekoupí auto už nikdo. Souhlasíte se mnou nebo jste jiného názoru? Děkuji za odpověď.
Viz odpověď výše ke šrotovnému. K této problematice je nutné též konstatovat, že zatížení ovzduší provozem motorových vozidel nebezpečnými látkami je v ČR dvakrát vyšší než ve výspělých zemích. Tyto země také v minulých letech v rámci zlepšení této situace provedli masivní obměnu vozového parku. v principu se jedná o totéž, jako když nařizujeme velkým podnikům a energetickým závodům snižování emisi, či navrhujeme obměnu nekvalitních lokálních topenišť. Pokud ČR dopustila v minulosti masivního dovozu starých ojetých aut, pak se též měla otázkou životního prostředí a ovzduší a dopadem na naše zdraví zabývat.
Pavel Tunkl
Petr, Praha
Dobrý den, vyplatí se koupit si auto v zahraničí a dovézt ho k nám? Děkuji.
Domnívám se, že u převážné většiny modelů nikoliv, protože ceny v ČR jsou díky akčním slevám srovnatelné.
Pavel Tunkl
Karel Báč
Hezký den. Zkuste se prosím vžít do mé situace. Mám sedm let starou fabii, najeto jen něco přes 40 tisíc kilometrů. Peníze na nové auto mám. Uvažoval byste o výmměně?
Zvažoval bych určitě výměnu vzhledem k cenové dostupnosti současných velmi kvalitních vozidel. Je nutno zvážit, že před jistě vámi pečlivě udržované vozidlo a málo ujetých kilometrů jeho poruchovost v budoucnu poroste a samozřejmě pohodlí a aktivní a pasivní bezpečnost současných automobilů je již na jiné úrovni.
Pavel Tunkl
Petr
Jak vidíte stabilitu importérů do ČR vzhledem k propadu registrací nových vozů, především LUV a nákladních automobilů? Můžeme očekávat odchod zastoupení některých značek?
Domnívám se, že i přes velký propad v nákladních automobilech importéři v ČR zůstanou. Neboť lze přepodkládat, že situace se v příštím či následujícím roce zlepší.
Pavel Tunkl
Jablicko
Cesi jsou okradani predrazenou cenou vozu. Kdy obcan CR bude mit stejne podminky jako v Germany ci UK. Ziji v UK a to, za co se prodavaji vozy v CR je hanebne. A to nemluvim o hodnote prijmu. Ted jsem si poridil Volvo - s60, benzin - 2002 - 85k km. Cena 2400L. At se Cesi nauci vozit si auta sami. Preji Vam bankrot.
Anglický trh je atypický provedením vozidel (řízení na pravé straně vozidla) a jejich dovoz do ostatních evropských zemí je tímto výrazně omezen a z hlediska bezpečnosti silničního provozu se ani nedoporučuje. Samozřejmě životní úroveň, a tím kupní síla obyvatel je dána ekonomickým vývojem v ČR a je bohužel nižší než ve vyspělejších zemích EU.
Pavel Tunkl