Čím je pro Němce Volkswagen Brouk a pro Italy legendární Fiat "pětistovka", tím je pro britské motoristy Mini. Malé auto s velkým charismatem se veřejnosti představilo před půl stoletím, 26. srpna 1959, a během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie podobně jako třeba londýnské dvoupatrové autobusy nebo červené telefonní budky.
Impulzem pro vývoj úsporného automobilu se stala Suezská krize, která v roce 1956 způsobila v Británii nedostatek pohonných hmot. Rukavici hozenou malými německými vozy se tehdy rozhodla zvednout firma British Motor Corporation, jež projekt s označením ADO15 svěřila malému týmu v čele s automobilovým konstruktérem Alekem Issigonisem.
Traduje se, že k rozměrům nového vozu došel Issignos vpravdě novátorskou metodou. Na dvoře továrny prý nechal posadit čtveřici urostlých zaměstnanců firmy, načež kolem nich křídou nakreslil základnu nového miniauta.
Inovativní koncept "vše vpředu"
Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, si vyžádal řadu řešení, kterými Mini předběhlo svou dobu. Šlo zejména o inovativní koncepci "vše vpředu", která je pro malé automobily dodnes nepsaným standardem. Aby se všechny části pohonného ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešly, musel být motor uložen napříč a převodovka si našla místo hned pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění za levým blatníkem.
Boj o centimetry se netýkal pouze techniky, ale také místa pro cestující. V zájmu jejich pohodlí byla kola umístěna až do samotných rohů karoserie, čímž vznikl jednak poměrně velkorysý vnitřní prostor a jako bonus získalo malé autíčko i výborné jízdní vlastnosti.
Definitivní verze auta, které se později proslavilo jako Mini, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům vozítko zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor; v roce 1969 se pak Mini stalo samostatnou značkou.
Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200.000 kusů ročně. Hranici milionu prodaných exemplářů Mini překonalo v roce 1965, a když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů.
Mini slaví 50 let
Nejvíce šlo na odbyt dvoudveřové provedení, ale Mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Zájemci o rychlejší svezení si pak mohli pořídit "nabroušenou" variantu s označením Cooper S, o jejíž kvalitách nejlépe svědčí trojice zlatých medailí vybojovaných na legendární Rallye Monte Carlo.
Maličké autíčko pro Mr. Beana
Nebyly to ale jen sportovní úspěchy, které Mini proslavily. Maličké autíčko si zahrálo v řadě britských filmů a komik Rowan Atkinson, alias Mr. Bean, s ním v divácích dokázal vyvolávat salvy smíchu.
Ukončení výroby původního Mini v roce 2000 neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou britskou automobilovou skupinu Rover, která byla vlastníkem značky, získalo německé BMW, které název Mini použilo pro své malé auto.
Současné Mini na svého slavného předchůdce navazuje nejenom názvem, ale vzhledem s výraznými kulatými světlomety, krátkou kapotou a dvoubarevným lakováním. Cena nového vozu však z někdejšího automobilu pro široké masy učinila exkluzivní záležitost pro movité zájemce o stylový vůz.
Mini slaví 50 let
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist