Česká Mincovna byla nejmenší, ale nejdynamičtěji se rozvíjející součástí skupiny Jablonex. Na rozdíl od ostatních divizí její tržby každoročně stoupaly a její hospodaření bylo vždy ziskové. V loňském roce utržila 460 milionů korun, což představuje ve srovnání s rokem 2007 nárůst na více než dvojnásobek. "Zisk vzrostl ještě výrazněji na 60 milionů korun," řekl již dříve ČTK její ředitel Jan Vízek. Pro letošní rok plánuje mincovna tržby kolem půl miliardy korun a 65 milionů zisku. Hospodaření prvního pololetí ale ukazuje, že výsledky budou zřejmě ještě lepší.

Prodej mincovny zajišťuje Patria Finance, která oslovila s nabídkou hlavně mincovny v Evropské unii a také v Kanadě a USA a další subjekty z oboru. Podle Vízka musí být zájemce spolehlivým obchodním partnerem, protože má pokračovat v ražbě české národní měny. Přestože v Evropě jsou většinou mincovny ve vlastnictví státu nebo národní banky, Česká národní banka o koupi jablonecké mincovny zájem nemá. Do prodeje nemíní ani zasahovat, řekl nedávno Leopold Surga ze sekce peněžního a platebního styku ČNB.

Mincovna není v rámci skupiny jediným podnikem, který je na prodej. Jablonex Group prodává také závody bývalé Ornely v Desné a Zásadě, o něž projevila zájem Preciosa. O ostatní výrobu bývalého sklářského a bižuterního gigantu zájem není, a tak se majitelé rozhodli ostatní výrobu postupně ukončit a továrny prodat.

V pondělí půjde naposledy do práce například více než 200 zaměstnanců sklárny v Železném Brodě. Továrna je na prodej, majitelé za ni chtějí téměř 83 milionů korun. Skupina prodává také areály bývalého Jablonexu a Bižuterie v Jablonci, vlastníci za ně požadují 207 milionů respektive 124 milionů korun.

Jablonex Group patřil k největším výrobcům bižuterie na světě. Skupina se specializovala na výrobu sklářské suroviny, bižuterních polotovarů, zejména perlí, a hotové bižuterie. Uskupení vzniklo na podzim 2005 spojením Ornely, Jablonexu, Bižuterie České Mincovny, Železnobrodského skla a Bohemian Jewelery. Akcionáři se však rozcházeli v názoru, jak skupinu vést v boji se silnou korunou a asijskou konkurencí, a proto se rozhodli ji rozprodat. Po čtyřech letech tak sklářský a bižuterní gigant končí. Z původních 3900 zaměstnanců jich zůstala asi čtvrtina.