Plán na snížení mezd zaměstnanců ČSA bude stěžejním bodem pondělní schůzky mezi zástupci ministerstva financí, vedení ČSA a odborů letecké společnosti. V nedělním pořadu ČT Otázky Václava Moravce to řekl náměstek ministra financí Ivan Fuksa (ODS).

Ztráta aerolinek, která koncem roku zřejmě překročí dvě miliardy, je podle něj zapříčiněna stejným dílem vysokými mzdovými náklady a cenovou válkou mezi leteckými přepravci.

"Zastavit privatizaci by byl ovšem chybný krok," řekl Fuksa s tím, že by mohly vzniknout spekulace o tom, pro koho stát privatizaci připravoval. Na otázku moderátora, zda hrozí v případě neúspěšné privatizace firmě bankrot, Fuksa řekl, že jediným řešením je přijetí restrukturalizačního programu, který v sobě bude zahrnovat výrazné snížení nákladů. Plán snížení mezd je dle něho jedinou rozumnou variantou.

Prezident aeorolinek Radomír Lašák navrhuje snížení platů pilotů ze současných průměrných 210.000 korun o 30 procent. U ostatních zaměstnanců má dojít k redukci o 15 procent, průměrný plat ČSA přesahuje 60.000 korun. Pokud odbory na nabídku přistoupí, Lašák a další členové představenstva ČSA opustí.

Možnost, že by stát ztrátové společnosti v případě neprodání finančně pomohl, Fuksa jednoznačně vyloučil. Snížení mezd má podle něj, na rozdíl například od propouštění, přinést okamžitý efekt. Přepočteno na spotřební koš jsou podle něj piloti ČSA pravděpodobně nejlépe placení na světě.

Pokud nevyjde prodej ČSA, o zaměstnání přijde 860 lidí

Počátek nynější situace vidí Fuksa v době, kdy ČSA řídil bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík. "Současné vedení hasí situaci, která byla zaseta před čtyřmi lety," řekl. Fuksa popřel, že by za současnou situaci nesl odpovědnost Lašákův management. Podle Fuksy byl tento management ve složité situaci, kdy měl v rámci privatizace za úkol prezentovat společnost tak, aby ji prodal za dobrou cenu.

Pokud se nezdaří prodej ČSA jedinému zájemci o privatizaci, konsorciu Unimex - Travel Service, plánuje současné vedení propuštění až 860 zaměstnanců ze 4600, zúžení flotily letadel o šest strojů, omezení letového řádu a prodej dalšího majetku, například bezcelních obchodů.

Sníženou obsazenost letadel ČSA, která nedosahuje 60 procent, dává Fuksa do souvislosti s cenou válkou leteckých přepravců. České aerolinie podle něj zlevnily méně než například německá Lufthansa, která zlevnila o 30 procent. "ČSA se s Lufthansou v tomto směru nemůže srovnávat," řekl.