Britsko-nizozemský výrobce potravin a spotřebního zboží Unilever zavře svůj závod v Nelahozevsi, zaměstnávající 634 lidí. Společnost o tom dnes informovala v tiskové zprávě. Výroba bude utlumena v několika fázích, úplně ukončena bude ve druhém čtvrtletí roku 2O10.

Firma bude i po ukončení výroby v Česku pokračovat ve svých obchodních aktivitách. V Česku podnik v současnosti zaměstnává kolem tisícovky lidí.

Za hlavní důvody ukončení výroby v Česku firma označila "snížení nákladů a urychlení operací a inovací". Unilever přistoupil k úplnému uzavření závodu poté, co byly zváženy všechny ostatní možnosti, dodala společnost.

"Tento záměr (ukončení) se v žádném případě nedotýká marketingových a obchodních aktivit společnosti Unilever. Unilever je i nadále odhodlán v České republice podnikat a dodávat své produkty spotřebitelům i zákazníkům," uvedla firma.

Obor postihla krize

Unilever je výrobcem rostlinných tuků Rama, Flora či Perla, tak v potvrdil úterní zprávy, že s největší pravděpodobností opouští Českou republiku.

V závodě v Nelahozevsi se vedle rostlinnných tuků vyrábí téměř celé portfolio značky Hellmann‘s. Mezi značky Unileveru patří i zubní pasty Signal, zmrzlina Algida, čaje Lipton, kosmetika Dove a další.

Unilever je jedním z největších světových dodavatelů rychloobrátkového zboží a působí ve více než sto zemích. Stejně jako další firmy z oboru se však potýká s krizí. V letošním druhém čtvrtletí se čistý zisk společnosti snížil o 17 procent na 758 milionů eur (zhruba 19,2 miliardy Kč). Pokles ziskovosti vedení firmy vysvětlilo poklesem marží právě kvůli krizi.

Tržby společnosti stouply od dubna do konce června o procento na 10,5 miliardy dolarů (asi 182,2 miliardy Kč) a objem prodeje se zvýšil o dvě procenta. Unilever zaznamenal mírný úspěch na americkém kontinentu, dařilo se mu ale hlavně v Asii a Africe. Naopak v západní Evropě jeho tržby klesly o více než pět procent.

Už v roce 2004 zrušil Unilever závod v Zábřehu na Moravě na Šumpersku. O místo tehdy přišlo zhruba 300 zaměstnanců.

Výroba tatarky a majonéz či instantních potravin se přesunula právě do Nelahozevsi. Cílem bylo soustředit potravinovou výrobu do jedné lokality, a snížit tak výrobní náklady a zvýšit konkurenceschopnost na evropském trhu. Naopak produkce mýdel a kosmetiky se z Nelahozevsi přemístila do jiných provozů, hlavně v Evropě.