To, o čem se již delší dobu hovoří, se stalo skutečností, České aerolinie (ČSA) zahájily z důvodů úspor nákladů propouštět své zaměstnance. Jde o součást restrukturalizačního balíčku, který schválila předchozí dozorčí rada.
Další úspory a plány záchrany čeká na nové složení dozorčí rady, která byla jmenována v pondělí. Ta pod vedením krizového manažera Václava Nováka chce během několika týdnů zjistit, jak lze ČSA zachránit.
"Budeme zkoumat všechny návrhy, včetně plánu odborářů a pilotů. Ovšem výsledkem nebude zlatá střední cesta, ale radikální řez," prohlásil v pondělí Novák, jehož společnost M. L. Moran dříve uspěla například při záchraně oceláren Vítkovice.
Novák po svém jmenování potvrdil, že jeho hlavním úkolem je připravit aerolinky na to, že zůstanou státu. Bude muset propouštět, snižovat mzdy, rušit linky. "Pokud bychom nic neudělali, skončí firma v insolvenci do několika měsíců," varuje.
Nyní již tedy první propouštění přišlo. "Informaci o ukončení pracovního poměru obdrželo několik desítek zaměstnanců, jedná se především o administrativní a technicko-provozní profese. Výše odstupného se odvíjí od zákoníku práce a kolektivních smluv," uvedla pro iHNed.cz mluvčí firma Hana Hejsová.
Stát si najal krizové manažery, ČSA možná neprodá - čtěte ZDE
Ekonom.cz: Hledá se nový šéf ČSA - čtěte ZDE
Nový šéf dozorčí rady ČSA: Aerolinky stojí před krachem, musíme být hodně tvrdí - čtěte ZDE
Zároveň podotkla, že se ČSA pomocí tzv. "outplacementu" snaží odcházejícím zaměstancům pomoci s hledáním nového uplatnění. "Redukce počtu zaměstnanců by měla probíhat postupně v období od září 2009 do března 2010 v závislosti na snižování kapacity a výkonu společnosti, dotkne se několika stovek zaměstnanců," dodala.
Těžký úkol nové dozorčí rady
Nová dozorčí rada musí najít cestu k radikálnímu propouštění i snižování mezd. Šéf ČSA Radovan Lašák zhruba před měsícem prezentoval plán propustit až 860 lidí, z různých zdrojů však zaznívá, že je to stále málo. Podobné výroky již mimo záznam zaznívají i od zástupců státu.
Firma současným propuštěním ale okamžité úspory nezíská kvůli odstupnému odcházejícím zaměstnancům. Odborové organizace mají výšku odstupného stanovenou různě, piloti mají nárok dokonce na dvanáct měsíčních platů. Firma celkové náklady na odstupné vyčíslila na více než tři sta milionů korun.
Propouštění se nevyhnuly žádné aerolinky, které jsou jedním z těžce zasažených firem hospodářskou krizí. Ve čtvrtek například oznámila ruská společnost Aeroflot, že propustí 2000 lidí.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) ve středu zvýšilo odhad letošních ztrát světových aerolinek na 11 miliard USD (191 miliard Kč) z dřívějších devíti miliard USD. Důvody jsou pokles poptávky po osobní i nákladní letecké přepravě způsobený ekonomickou recesí a zvýšení cen pohonných hmot. Ztráty by aerolinky měly zaznamenat i v příštím roce, uvedla IATA.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist