Po sto letech Československé, respektive České aerolinie zanikly, jejich začátky nicméně byly spojeny s ohromným očekáváním. „Vzduch je naše moře,“ prohlašoval ve 20. letech minulého století Jan Bervida, který nad nimi jako prvorepublikový šéf odboru civilního letectví na ministerstvu veřejných prací držel ochrannou ruku.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

ČSA byly státním podnikem, jehož hospodaření bylo začleněno do rozpočtu – vláda na rozvoj civilního letectví štědře přispívala a na efektivitu se mnoho nehledělo. Finanční problémy a problematické řízení byly do chodu domácích aerolinií od počátku vlastně zakódovány. Proto i po desítkách let, ve chvíli, kdy státní zájem mít vlastního leteckého dopravce pominul, ČSA pod tíhou špatných hospodářských výsledků a konkurence padly.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jakým způsoben byly financovány civilní aerolinie za první republiky.
  • Kam bylo možné z meziválečného Československa cestovat letadlem.
  • Kdo byl největším tuzemským konkurentem ČSA.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Více informací ze světa ekonomiky, investic, technologií, práva či lifestylu si přečtěte v aktuálním vydání týdeníku Ekonom.