Po sto letech Československé, respektive České aerolinie zanikly, jejich začátky nicméně byly spojeny s ohromným očekáváním. „Vzduch je naše moře,“ prohlašoval ve 20. letech minulého století Jan Bervida, který nad nimi jako prvorepublikový šéf odboru civilního letectví na ministerstvu veřejných prací držel ochrannou ruku.

ČSA byly státním podnikem, jehož hospodaření bylo začleněno do rozpočtu – vláda na rozvoj civilního letectví štědře přispívala a na efektivitu se mnoho nehledělo. Finanční problémy a problematické řízení byly do chodu domácích aerolinií od počátku vlastně zakódovány. Proto i po desítkách let, ve chvíli, kdy státní zájem mít vlastního leteckého dopravce pominul, ČSA pod tíhou špatných hospodářských výsledků a konkurence padly.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jakým způsoben byly financovány civilní aerolinie za první republiky.
  • Kam bylo možné z meziválečného Československa cestovat letadlem.
  • Kdo byl největším tuzemským konkurentem ČSA.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Více informací ze světa ekonomiky, investic, technologií, práva či lifestylu si přečtěte v aktuálním vydání týdeníku Ekonom.