Pokles prodeje u českých pump zasáhne letos celý petrolejářský trh - prodejce pohonných hmot i rafinerie. Distributoři benzinu a nafty už spočítali, že jen za pololetí klesly prodeje u čerpacích stanic o tři, respektive čtyři procenta. A za celý rok se čeká propad ještě o něco větší.

Všech víc než šest tisíc pump v Česku prodalo za první pololetí letoška 2,3 miliardy litrů motorové nafty, která už roky tvoří díky kamionové dopravě na tuzemském trhu většinu z prodávaných paliv. Zatím čtyřprocentní pokles v případě dieselu je největší minimálně za posledních devět let. Rok od roku stoupající zájem o naftu se zastavil až loni - tehdy jen o procento klesl.

Šancí je nafta, ale...

"Je to samozřejmě propadem kamionové dopravy. Spotřeba nafty je přitom úzce spojena s vývojem hrubého domácího produktu, který ovlivňuje odbyt dieselu až z 80 procent," připomíná Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a manažer nejpočetnější sítě pump - Benziny.

Situaci podle něj nezachraňuje ani rostoucí podíl osobních aut na naftu, který se za posledních devět let zvýšil z jedenácti na 30 procent. Ani rostoucí počet dieselových užitných vozů. Přitom ale narůstá zájem o drahé a kvalitní druhy nafty, jako je třeba Verva od Benziny nebo Shell V - Power Diesel. Jejich podíl je ovšem ještě v porovnání se základní naftou malý. A tržby pumpařů tak nezachrání ani jejich vysoká cena.

Zlevňování jen u benzinu

Zlepšovat tržby při menším prodeji si ovšem distributoři nemohou ani zdražením klasického paliva. Silná konkurence - jedna z největších v Evropě - drží marže na nízkých hodnotách kolem dvou korun za litr. Tento týden navíc ovlivní ceny u pump nejen vývoj obchodování na rotterdamské burze, kde paliva v minulých dnech zlevnila, ale i momentální nedostatek nafty na českém trhu. Ten způsobily potíže při omezení provozu etylénové jednotky v největší české rafinerii - v Litvínově.

Nafta tedy zřejmě nezlevní ze současného českého průměru - 25,76 koruny za litr, ale bude podle lidí z branže stagnovat, možná i mírně zdraží. V případě benzinu ale mohou řidiči počítat s pokračujícím zlevněním z aktuální ceny 27,76 koruny za litr.

Do konce roku už by se podle odborníků ceny příliš hýbat neměly. Směrem nahoru v řádu desetihaléřů se ale vydají, pokud vstoupí v platnost zvýšení spotřební daně o korunu, jak předpokládá "Janotův balíček".

Zájem o tankování benzinu u nás klesá už od roku 2004. Za letošních prvních šest měsíců klesla meziročně jeho spotřeba o tři procenta na 1,3 miliardy litrů.

Česká rafinérská jako prakticky výhradní tuzemský producent paliv je přitom v otázce příjmů závislá z největší části na objemu zpracované ropy a odběru paliv svých akcionářů - tedy Unipetrolu (Benziny), Shellu a italského Agipu. Rafinerie v Litvínově a Kralupech tak letos těžko dosáhnou loňského obratu 10,4 miliardy korun a loňského čistého zisku 308 milionů. "S tím musíme počítat. Letošní hospodaření bude nižší než loni," potvrzuje mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist