Počet nových automobilů, které v září vyjely na německé silnice, vzrostl o 20 až 25 procent ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Oznámil to v pátek německý Svaz mezinárodních výrobců automobilů (VDIK). Přesnější a oficiální čísla má v pátek zveřejnit svaz německého automobilového průmyslu (VDA).

Poptávku po nových vozech zatím podle údajů VDIK neutlumilo ani ukončení přijímání žádostí o takzvané šrotovné počátkem minulého měsíce. Mezi automobilky, které ze zvýšené poptávky stimulované německým šrotovným nejvíce profitovaly, patří česká Škoda Auto.

Navýšená poptávka však nemusí trvat dlouho a kvůli ukončení šrotovného se automobilky chystají na horší časy. Příkladem je i automobilka Škoda, která se oznámila, že na dva dny v říjnu zastaví výrobu. Rozšířily se i spekulace, že společnost najede od příštího roku opět na čtyřdenní pracovní týden.

Šrotovné doznívá 

I když šrotovací prémie byla vyčerpána už 2. září, její vliv na prodeje stále doznívá. Objednaná auta totiž nejsou zákazníkům dodávána hned, ale zpravidla až po několika týdnech. "V září roste odbyt po skončení prázdnin vždy a navíc ještě pozitivně působí prémie," potvrdil mluvčí VDIK. Německé autosalony už v září prudký pokles objednávek údajně zaznamenaly.

Během prvních devíti měsíců tohoto roku podle odhadu vzrostl v Německu prodej nových aut o 26 procent. VDIK už upravil svou prognózu pro celý tento rok, v němž by se mělo prodat 3,7 milionu vozů, což je o 600.000 více než loni. Dosud automobilový svaz odhadoval, že se letos na největším evropském trhu s automobily prodá 3,45 milionu vozů.

Německo zavedlo takzvané šrotovné počátkem tohoto roku a vyčlenilo na něj dohromady pět miliard eur (zhruba 127 miliard korun). Na prémii ve výši 2500 eur měli nárok lidé, kteří si objednali nový automobil a současně nechali sešrotovat nejméně devět let starý vůz.