Domácí kino je minulostí, v módě je domácí kancelář. Krize na americkém trhu s nemovitostmi vede mnoho majitelů k redukci příbytků nejen co do velikosti, ale také vybavení. Zákazníci jsou ale nadále ochotni investovat do energeticky úsporných technologií. Vyplývá to z čerstvého průzkumu Amerického ústavu architektů (AIA), o němž informovala agentura Reuters.

Američané se snaží vyhnout nadbytečným nákladům, takže je už tak nezajímají pokoje určené k provozování koníčků nebo her, dílny, domácí kina nebo apartmány pro opatrovnice dětí či příbuzné. Ve srovnání s loňskem ztrácejí popularitu i tělocvičny, prádelny či obří garáže pro tři vozy. Změna souvisí s obavami o udržení hodnoty nemovitostí, napjatějším rodinným rozpočtem i hrozbou ztráty zaměstnání.

"V sázce je to, co si lidé mohou dovolit. Majitelé domů neutrácejí za zbytečnosti, zejména když není jisté, že za ně dostanou při případném prodeji zaplaceno," řekl hlavní ekonom AIA Kermit Baker.

Přibývá samostatně podnikajících Američanů 

Z průzkumu je patrné, že z místností určených speciálnímu účelu se největší popularitě těší domácí kanceláře. Zatímco loni to tvrdilo pět procent dotázaných architektů, letos už 46 procent. Příčinou je zřejmě dostupnost telekomunikačního spojení a také to, že přibývá samostatně podnikajících Američanů. Roste taky počet majitelů velmi malých podniků, které musely z finančních důvodů opustit dosavadní kanceláře.

Mezi Američany se zvyšuje zájem o projekty počítající s energetickými úsporami. Dvě třetiny architektů tvrdí, že jejich klienti požadují kvalitnější izolace, které umožní snížit náklady za topení i za chlazení. Další žádají až třívrstevná okna, zařízení na úsporu vody a taky sluneční kolektory.

AIA provádí průzkumy zájmu každé tři měsíce a v tom posledním na otázky odpovídalo 500 architektonických kanceláří specializovaných na obytnou zástavbu. V potaz byly brány nejen projekty nových domů, ale také opravy starých.

Březnový průzkum například prokázal pokles zájmu o luxusní kuchyně a koupelny.

Loni zase z ankety vyplynulo, že se poprvé za 13 let snížila plošná velikost domů na zhruba 220 metrů čtverečních. Letos tento trend ještě zesílil. Baker říká, že krize přináší menší domy a že ani po oživení ekonomiky se neočekává návrat k velkým rezidencím.

AIA publikoval čerstvý průzkum v době postupně se zlepšující situace na americkém trhu s nemovitostmi. Také architektonické firmy se pomalu začínají zvedat z finančního propadu, který byl nejnižší v poslední čtvrtině loňského roku.

Vyprší daňová úleva 

Příští měsíc vyprší kupcům nemovitostí daňová úleva 8000 dolarů (138.450 korun), která se na oživení trhu podílela. V srpnu se postavilo nových domů nebo vydalo stavebních povolení nejvíc za posledních devět měsíců. Červenec byl třetím měsícem růstu cen domů.

Účetní index AIA pro obytné domy, považovaný za ukazatel stavební aktivity, dosáhl v letošním druhém čtvrtletí 38 bodů, tedy o 18 víc než před půl rokem. Stoupl také počet žádostí o nové projekty a o dokončovací práce.

AIA počítá s tím, že první se z recese vzpamatuje právě výstavba obytných domů, nejslabším článkem trhu zůstanou luxusní domy a chaty. Za nejcennější zákazníky jsou považováni od začátku poklesu zájmu o nemovitosti před čtyřmi lety ti, kteří kupují svůj první dům. "Díky nim lze vybudovat dobrý a zdravý trh. Tito lidé kupují nově postavené domy, obydlí už v minulosti obývaná i luxusní rezidence. S nimi vytváříte škálu nemovitostí v celém rozsahu," řekl Baker.