Vláda by mohla stáhnout návrh zákona, který zavádí celoroční páteční zákaz jízd kamionů na silnicích. Návrh na konci září poslali poslanci do druhého čtení. Dohodli se na tom ve středu zástupci sdružení dopravců Česmad Bohemia s premiérem Janem Fischerem a ministrem dopravy Gustávem Slamečkou. Řekl to tajemník sdružení Martin Špryňar.
Místo pátečního zákazu, který v současnosti platí jen o prázdninách, chce vláda zavést zvýšené sazby mýtného. Podle Špryňara jsou ve hře dvě varianty. Jedna předpokládá, že by stát zvýšené sazby v pátek dopravcům kompenzoval, druhá je bez kompenzací.
"My se samozřejmě přikláníme k návrhu, který bude mít na dopravce neutrální finanční dopad," uvedl Špryňar. Více návrh nechtěl komentovat.
Silniční dopravci mají nyní týden na to, aby se k vládním variantám vyjádřili. Páteční zákaz jízd měl zvýšit bezpečnost na tuzemských silnicích. Dopravci argumentují tím, že o prázdninách opatření žádné zlepšení situace nepřineslo, navíc znamená větší zátěž v pracovní dny mimo dobu zákazu a situaci také komplikuje nedostatek parkovacích míst. Do druhého čtení v září rovněž postoupil návrh poslankyně Věry Jakubkové.
Rozdílné mýtné v noci a ve dne
Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že chce od příštího roku změnit mýtné sazby. Poplatky za dálnice se budou nově odvíjet od denní doby a dnů v týdnu, nejdražší bude zřejmě páteční odpoledne.
Změnu mýtných sazeb umožňuje ministerstvu novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou v září schválila sněmovna. Změnu nyní připravuje expertní tým, který mimo jiné přihlíží k dopravním intenzitám v čase.
Slamečka už počítá, jak zdražit dálnice kamionům v pátek - čtěte ZDE
Od roku 2012 by se mohlo mýtné vybírat i na silnicích druhých a třetích tříd - čtěte ZDE
Ministr by rád pomocí mýtného pomohl pátečním kolapsům na hlavních dopravních tepnách, kterým částečně v létě brání prázdninový páteční zákaz kamionů. Tentokrát ale nechce dopravce donutit odstavit kamiony ze silnic a dálnic, ale spíše je přimět k lepšímu rozložení jízd v závislotsi na hustotě provozu a právě výší mýtného.
Na prázdninovém zákazu jízd kamionů koncem týdne a celoročním zákazu jízd v neděli se podle Slamečky nic měnit nebude.
Mýtné i pro auta nad 3,5 tuny
Mýtné dosud platí vozidla nad 12 tun. Nově se má od ledna příštího roku rozšířit i na menší auta od 3,5 tuny. Nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun jezdí na českých silnicích kolem 101.000, těžších vozidel nad 12 tun je celkem 106.000. Počet osobních vozů se pohybuje kolem 4,4 milionu.
Mýtné se začalo na českých dálnicích platit na začátku roku 2007 a za loňský rok na něm stát vybral 5,6 miliardy korun. Zpoplatnění jízd pro menší náklaďáky přinese státu podle odhadů 500 milionů korun. Dálniční známky pro osobní automobily se naposledy zdražovaly k letošnímu 1. lednu, kdy roční podražila z 900 na 1000 korun.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist