Chystané změny

30 let je průměrné stáří českých osobních vlaků. České dráhy chtějí průměr snížit na 15 let, což má trvat 7 roků

nejméně 10 miliard korun půjde do roku 2015 na obnovu vlaků

v roce 2003 šla do obnovy vlaků 1 miliarda korun, letos je to již 4,5 miliardy korun

České dráhy chystají emisi dluhopisů v předpokládaném objemu dvě miliardy Kč. Dráhy již uzavřely mandátní smlouvu s ČSOB, získané prostředky chtějí využít zejména na nákup nových železničních vozů. Předpokládaný termín vydání tříletých dluhopisů je letošní listopad, uvedla ve čtvrtek firma.

"Tříleté dluhopisy se splatností v roce 2012 jsou určeny pro tuzemské investory," uvedl Petr Štáhlavský, mluvčí ČD. Vlastni emise je podle něj ještě podmíněna souhlasem ČNB.

Dluhopisy nebudou kotované ani obchodovatelné na žádném regulovaném trhu. "Prostředky získané prostřednictvím emitovaných dluhopisů budou využity k financování investičního programu Českých drah, především k nákupu moderních železničních vozidel využívaných v rámci služby ve veřejném zájmu, na které společnost uzavírá dlouhodobé smlouvy se státem a kraji," doplnil mluvčí.

Staré vozy pryč

Již v září dráhy oznámily, že zahajují obří obměnu vlaků, která nemá v novodobé české historii obdoby. Od příštího roku chce dát každý rok na obnovu až osm miliard korun. "Chceme za příštích sedm let snížit průměrné stáří vlaků ze současných třiceti na patnáct let," prohlásil generální ředitel ČD Petr Žaluda. Dráhy mají asi čtyři tisíce vagonů.

Obnova vlaků až dosud vázla. V devadesátých letech se zastavila, od roku 2003, kdy na ni šla miliarda korun, se ale částka postupně zvyšuje. Letos to bude zhruba 4,5 miliardy korun.

Vloni byla částka podobná. Díky ní zmizely třeba 40 let staré pantografy z okolí Prahy. Letos chtějí dráhy za peníze pořídit například 100 ojetých vagonů pro dálkovou dopravu, nakoupit nové "motoráky" či příměstské vozy City Elefant.

Osobními vlaky Českých drah, a.s., cestovalo v  roce 2008 přes 175 milionů cestujících.