Mnoho Čechů stále riskuje a neplatí povinné ručení na své vozidlo. Do dnešního dne obeslala Česká kancelář pojistitelů s výzvou k zaplacení povinného příspěvku nepojištěných do garančního fondu již 81 700 osob.

Obeslaní neplatiči dosud do garančního fondu uhradili částku přesahující 38 milionů korun. Příznivou zprávou je, že tažení proti neplatičům povinného ručení již přináší konkrétní výsledky. Počet nepojištěných vozidel v Česku meziročně poklesl o 30 procent a počet vozidel trvale vyřazených z registru vozidel narostl o 172 procent.

„Do konce roku plánujeme obeslat dalších nejméně 43 000 osob. V důsledném postihování neplatičů budeme v souladu s platnou legislativou samozřejmě pokračovat dlouhodobě i v dalších letech,“ uvedl výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakub Hradec.

S účinností od ledna letošního roku jsou majitelé vozidel bez povinného ručení povinni uhradit za každý den nepojištění vozidla do garančního fondu ČKP částku od 20 do 300 korun dle druhu vozidla. U osobního vozidla pak 50 nebo 70 korun (dle objemu válců motoru). Výše příspěvku každým dnem narůstá.

V jakém kraji je nejvíce neplatičů? Jak je to s povinným ručením v ostatních státech? Co když i po opakované výzvě řidič nehodlá zaplatit pokutu za nezřízené povinné ručení? Z jakého důvodu jsou nejčastější dopravní nehody?

Na otázky čtenářů odpovídal výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Martin
Dobrý den, můžeme se my slušní a platící řidiči spolehnout, že budou neplatiči tvrdě postihováni a že budou dlužné částky vymáhány exekucí? Povinné ručení není dle mého v ČR vysoké, takže nechápu ty, kteří neplatí. Děkuji.
Ano, můžete se na to spolehnout, máme totiž osvědčené postupy při uplatňování postihů z nepojištěných škod, a ty budeme analogicky uplatňovat i v této oblasti. A máme stejný názor jako Vy, prostě nechápeme, proč někteří povinné ručení neplatí. Naše zkušenosti dokazují, že nejdražší je právě to povinné ručení, které motorista nemá.
Jakub Hradec
Danuše Pěchová
Dobrý den,manžel byl držitelem vozu Škoda 120,platili jsme povin.ručení a v r.2006 nechali ekol.zlikvidovat(potvrzení máme).Na DI nám odmítli vozidlo vyřadit z evidence,jelikož je z jiného okresu(Česká Lípa)a my z Ostravy.Poslali jsme značky a příslušné doklady poštou vlastníkovi vozidla,aby ho odhlásil,jenže zásilka se vrátila zpět jako nevyzvednutá.Nevíme,jestli vůbec vlastník na původní adrese bydlí a nemáme vůbec žádný kontakt.Poraďte,prosím,co dělat.Děkuji.
Měli byste vyvinout veškeré úsilí k vypátrání vlastníka vozidla a přesvědčit ho, aby konečně splnil své povinnosti vůči registru vozidel. Kromě toho byste měli ten registr vozidel, kde je Váš manžel veden jako držitel vozidla, požádat o výmaz údajů o držiteli/provozovateli. Pokud nebude Vaší žádosti vyhověno, pak zahajte z vlastní iniciativy správní řízení na daném registru vozidel, v jehož rámci bude muset samozřejmě proběhnout řádné dokazování, ale tím byste měli nakonec "svou" záležitost dát do pořádku.
Jakub Hradec
apsik
co kdyz mam znicene auto ale nemam espezetky na to abych auto odhlasil
Pokud máte na mysli situaci, kdy Vám zaniklo "povinné ručení", pak podle § 15 odst. 5 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti, musíte do 14 dnů odevzdat na registru vozidel osvědčení o registraci vozidla a při té příležitosti oznámit nemožnost vrátit tabulky SPZ. Někteří úředníci registrů vozidel tent tzv. depozit zaměňují s dobrovolným dočasným vyřazením vozidla z registru vozidel podle zákona č. 361/2000 Sb., ale zde - dle § 15/5 zákona č. 168/1999 Sb.. jde skutečně o povinnost zákonem uloženou a její nesplnění je sakncionovatelné jako přestupek!
Jakub Hradec
nalimp
Zdravim,bylo mi odcizeno. Policie si vzala malý TP. Po půlroce bylo auto nalezeno bez spz a nepojízdné,protokol mám. Auto mám od té doby v garáži a zákonou pojistku neplatím. Hrozí mi sankce? Děkuji za odpověď.nalimp
Pokud jste pojišťovně neoznámil odcizení vozidla a jen přestal platit pojistné, tak Vám hrozí upomínky dlužného pojistného od pojišťovny. Pokud jste vozidlo - byť dočasně - nevyřadil z registru vozidel nebo ho na registru vozidel napřevedl do tzv. depozitu podle § 15/5 zákona č. 168/1999 Sb., pak hrozí, že Vás Česká kancelář pojistitelů obešle výzvou k úhradě příspěvku do garančního fondu a Vy budete muset prokazovat své tvrzení. Opravdu se vždy vyplatí mít vše na registru vozidel v pořádku, tedy v souladu se skutečností.
Jakub Hradec
doktor
Jak postupovat, když viník nehody nehodu nenahlásí na pojišťovnu? Protokol o nehodě bohužel na místě bohužel sepsán nebyl.
Na straně jedné má poškozený přímý nárok proti pojišťovně na pojistné plnění z povinného ručení, na straně druhé poškozený nese důkazní břemeno vůči pojišťovně. Musíte tedy věc jako poškozený příslušné pojišťovně oznámit a musíte jí svá tvrzení o tom, jak došlo k nehodě, prokázat. Pokud jste na místě nehody s druhým účastníkem nehody nesepsali společný záznam a jde-li o nehodu, která nemusela být šetřena Policií ČR, tak jste oba porušili zákonnou povinnost spočívající v sepsání společného záznamu na místě nehody.Pokud nemáte vlastní důkazy, pak bude důležité kontaktovat viníka nehody a přimět ho k tomu, aby nehodu pojišťovně ohlásil a pravdivě popsal.
Jakub Hradec
Antonín Zeman
Dobrý den pane řediteli, chtěl bych se Vás zeptat, jaká je procentuální úspěšnost jednak při vymáhání náhradního plnění do garančního fondu a jednak regresů za škody způsobené provozem nepojištěného vozidla. Dále by mě zajímalo, zda již provádíte neplatičům exekuce např. nepojištěných vozů, jejichž provozem byla škoda způsobena. děkuji za odpověď. S pozdravem
Pokud jde o tzv. náhradní plnění, pak to dostaneme do garančního fondu vždy zpět, protože ho poskytujeme buď za pojišťovnu nebo za jejího škodního zástupce. Pokud jde o regresy z nepojištěných škod, které po výplatě poškozeným uplatňujeme proti nepojištěným vlastníkům, provozovatelům a řidičům, aktuální průměrná úspěšnost (návratnost) za všechny ročníky přesahuje 33 % a čím starší je ročník vzniku škody, tím vyšší je tato úspěšnost. Patříme ke špičce v Evropě. Pokud jde o případné exekuce proti neplatičům povinného ručení a jejich příspěvky do garančního fondu ČKP, zahájili jsme u nezaplacených případů mimosoudní vymáhání,takže na exekuce je ještě příliš brzy, ale tam, kde bude zapotřebí, dojde i na exekuce.
Jakub Hradec
Mirka
Dobrý den,mám tento dotaz. Vlastnili jsme os.automobil, který jsme prodali. Protože nebyla zaplacena celá částka nejednou, domluvili jsme se, že auto přepíšeme na nového majitele po uhrazení celé částky.Složenky na 1/4 pojistné jsme předávali kupujícímu s tím, že si toto bude platit sám. Kupní smlouvu můžeme doložit.Po cca 4 měsících jsme zjistili, že nebylo uhrazeno pojistné a bylo proto zrušeno z důvodu neplacení. V současné době máme toto auto zpět, protože nebylo zcela zaplaceno. Uzavřeli jsme novou slouvu na pojištění odpovědnosti. Jak se nahlíží na tyto "případy"? Děkuji zs odpověď
Zřejmě se jedná o provozování nepojištěného vozidla odpovědnost za úhradu příspěvku nepojištěného do garančního fondu nese vlastník a provozovatel vozidla, který byl nebo měl být zapsán v registru silničních vozidel. Váš případ ukazuje, že je nesprávné nedokončit či neprovést všechny transakce, týkající se prodávaného vozidla, a to jak vůči pojišťovně, tak vůči registru vozidel. Přísloví "dobré účty dělají dobré přátele" platí i zde. Bez znalosti detailů Vašeho případu nelze uvést více, bude se jednat o složitější případ. Je dobré si z něj ale vzít poučení a nadále mít vždy jak povinné ručení, tak údaje na registru vozidel v absolutním pořádku a v souladu se skutečností.
Jakub Hradec
řidič z Prahy
Dobrý den pane řediteli, Povinné ručení sice platím, ale po problému, do kterého jsem se nedávno dostal mi uniká jeho smysluplnost: Můj syn způsobil s mým autem malou dopravní nehodu. Nedobrzdil a narazil do posledního vozidla stojící kolony. Oprava poškozeného vozidla (poškozená přední i zadní část) stála 30 tis. Pojišťovna zaplatila poškozenému jen 22 tis.(asi kvůli tomu, že se jednalo o starší vozidlo). V zápětí jsem dostal požadavek z advokátní kanceláře, abych okamžitě doplatil poškozenému rozdíl 8 tis., jinak bude následovat žaloba a budu platit i soudní výlohy, pokud to nezaplatím, bude následovat exekuce. Na můj dotaz, co mám dělat, mi v pojišťovně sdělili, abych si vzal advokáta a soudil se. Při tom vůbec nevím, jak byla vzniklá škoda vyřízena, proč bylo oněch 8 tis. strženo, jestli to je kvůli stáří, či spoluvině ... Na co platím pojištění, když mě ani v takové banální příhodě neochrání?
Doporučuji Vám intenzivně jednat s Vaší pojišťovnou a bez jejího stanoviska vůči advokátovi protistrany ani vůči soudu (pokud k němu dojde) nezaujímat žádná závazná stanoviska. Je divné, že Vám advokát protistrany takto hrozí, protože pokud pojišťovna krátila plnění poškozenému, pak bylo její povinností uvést důvody takového krácení. Pokud se tak stalo a advokát nechce žalovat pojišťovnu, ale Vás, pak se domnívám, že to na Vás advokát zkouší. Nebo možná nezná zákon č. 168/1999 Sb., podle něhož má poškozený právo na pojistné plnění přímo proti pojišťovně a toto právo lze uplatňovat i u soudu. V pojištění odpovědnosti totiž platí zásada, že pojišťovna plní poškozenému v tom rozsahu, v jakém její klient za škodu odpovídá ať už co do právního základu, ať už co do výše. Tedy poškozený má z povinného ručení dostat vše, nač má nárok neboli za co mu škůdce odpovídá. Tolik mé obecné vyjádření, protože ke konkrétnostem Vašeho případu se nemohu detailně vyjadřovat.
Jakub Hradec
Makovsky
Koupil jsem auto na ND. Na registru vozidel mi nařídili ekologickou likvidaci. Než jsem auto rozebral a sehnal firmu která mi na zbytek vozidla - karoserie s VIN atd uběhly více jak 2 měsíce. Auto bylo v plopřevodu a bylo nepojízdné a ani nikdy nejelo od mé koupě na pozemních komunikacích. Budete na mě vymahat povinné ručení za tyto dva měsíce? TP ani značky mi odmítli úředníci převzít do TZV depozitu. Jak se takovéto situace řeší. Děkuji za odpověď Karel Makovský
Odmítnutí registru vozidel převzít osvědčení o registraci vozidla (dříve o technickém průkazu) a tabulek SPZ je protiprávní postup, jde o rozpor s § 15 odst. 5 zákona č. 168/1999, navíc Vás tímto úředník registru vozidel nabádá ke spáchání přestupku podle § 16 odst. 1 písm. b téhož zákona, za což Vám nakonec může správní orgán udělit pokutu od 2 500 Kč do 20 000 Kč. Proč bylo auto v polopřevodu, netuším, ale je to jedna z vadných modelových situací, která má za následek zhoršenou vypovídací schopnost dat registrů vozidel. Pokud Vás na základě porovnání dat o pojištěných a registrovaných vozidlech obešleme s výzvou k úhradě příspěvku do garančního fondu, budete mít 30 dní na to, abyste nám prokázal, že vozidlo skutečně nebylo na veřejně přístupných pozemních komunikacíh provozováno. Nebude stačit prosté tvrzení, bude nutné toto tvrzení prokázat.
Jakub Hradec
Jaroslav Václav
Dobrý den, proč se výše povinného ručení odvíjí především od objemu motoru? Jde přece také o výkon. Navíc automobil s malým objemem motoru ještě nemusí znamenat menší riziko nehody - co například absence ABS a dalších bezpečnostních systémů? Děkuji
Pojišťovny vedle objemu motoru uplatňují řadu dalších rizikových charakteristik pro posouzení rizika na straně jedné, ale na straně druhé domněnka, že objem motoru není správnou rizikovou kategorií, není správný. Osobní automobily lze co do jejich rizikovosti při dostatečné velikosti skupin podle objemu motoru poměrně spolehlivě vyhodnocovat z hlediska jejich škodovosti (tedy z hlediska toho, kolik a jakých škod ta která skupina vozidel za dané období může způsobit). Ostatní faktory se na našem trhu čím dál tím více prosazují, pojišťovny začínají příhlížet nejen k výkonu motoru, ale také k charakteristikám řidiče či regionu. Vůbec nejdůležitější však je systém bonus-malus, který motivuje řidiče k bezpečné jízdě.
Jakub Hradec
Patrik
Dobrý den, jak se má postupovat v případě, že je automobil koupen v zahraničí a měl přidělené "dočasné" značky pro převoz (viz dočasné pojištění při převozu z Německa). Poté byl přihlášen v ČR (technická, emise, prohlášení o shodě a pak na žádost na dopr. inspektorát, který vydal české značky). Může se stát něco podobnýho co podnikáte díky tomu, že mám doma "dočasné" značky pro okrasu v garáži z Německa?
To, že máte doma "dočasné" značky z Německa, není problém. Důležité je, zda jste měl auto průběžně pojištěno pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla, nejprve v Německu, potom v Česku.
Jakub Hradec