Francouzský automobilový koncern Renault chce do svých autorizovaných autosalónů, autoservisů a prodejen s náhradními díly nabrat více žen a dosáhnout toho, aby tvořily aspoň polovinu pracovníků. Nevede jej k tomu jen bohulibý cíl dát příležitost něžnému pohlaví zabrousit do hájemství mužů, ale navýsost praktické zjištění, že řidičky, které představují v zemi přirozeně polovinu automobilistů, jsou mnohem radši, když při vyřizování svých záležitostí jednají se ženou.

Ač může být názor, že automobilový průmysl je jedním z odvětví, kde mužský šovinismus bují v celé své "kráse", značně přehnaný, některé průzkumy ukazují, že mnohé ženy, které si jdou například dát opravit auto, mají v tomto prostředí nepříjemný pocit, že jsou terčem přinejmenším skrytého posměchu nebo že se nechají napálit. Potkají-li ale ženu za přijímací přepážkou nebo, což už se může rovnat zázraku, přímo mezi automechaniky, vnímají ji jako blízkého spojence, od kterého se snáze dočkají porozumění.

"V současnosti tvoří ženy v Renaultu, mimo jeho výrobu, 26 procent všech pracovníků. Chceme ale zvýšit počet žen, abychom byli efektivnější. Nesmíme zapomenout, že každý druhý automobilista je žena. Podle našich průzkumů jsou naše klientky spokojenější, když je přijme žena," svěřil se úternímu deníku Le Parisien obchodní ředitel automobilky Bernard Cambier.

Firma si je vědoma toho, že třetinu nových vozidel kupují ženy a když se pro koupi rozhoduje pár, z 60 procent o modelu rozhodne zase žena.

Podle průzkumu agentury TNS Sofres tvoří ženy v automobilovém průmyslu 25 procent pracovní síly, a to navíc spíše v oblasti komunikace a marketingu.

"Naším cílem je dospět za tři roky k tomu, abychom měli v autorizovaných prodejnách 50 procent prodejkyň," dodal Cambier. Podle něj se to má týkat i oblasti poprodejních služeb, tedy v rámci autoopraven a v prodejnách náhradních dílů.

Spolupráce s účelišti

Renault chystá rozsáhlou náborovou kampaň a chce spolupracovat také s učilišti, která mají nalákat více dívek do technických oborů. Koncern také v rámci propagačních účelů podporuje existenci internetové komunity žen v automobilovém průmyslu.

Podle Le Parisien se otvírají ženám stále více i další technická odvětví. V silniční dopravě, která byla jednoznačnou doménou mužů, jich je již pět procent. Mezi řemeslníky, jako jsou instalatéři či zedníci, bylo v roce 2007 žen 11 procent. Přitom jich celá třetina přebírá v současnosti živnosti po řemeslnících odcházejících do důchodu. V metalurgii tvoří ženy dokonce 20 procent pracovní síly.

Podle deníku se ovšem smýšlení o typicky mužských či ženských zaměstnáních rozvíjí jen velmi pomalu. Průzkum v základních školách z roku 1901 ukázal, že většina chlapečků chtěla být inženýry a většina holčiček učitelkami. Nový průzkum o sto let později, přinesl překvapivé zjištění, že v tomto ohledu se tužby ani o vlas nezměnily.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist