SPECIÁL
Učte se s Finweb.cz
ŠKOLA INVESTOVÁNÍ

Jedním z nejstarších světových spotřebitelských indexů je Michiganský index spotřebitelské důvěry (MCSI) spotřebitelské důvěry, který už od roku 1940 měří náladu v amerických domácnostech.

V roce 1966 byla jeho hodnota stanovena na 100. Je formován na základě telefonického interview mezi pěti sty náhodně vybranými spotřebiteli a předběžné výsledky jsou zveřejněny přibližně v polovině každého měsíce. Tyto výsledky zahrnují přibližně 60 % respondentů. Celkové výsledky jsou vždy zveřejněny do konce daného měsíce.

Spotřebitelé odpovídají na pět otázek:

i) Je Vaše současná finanční situace lepší, než byla před rokem?
ii) Jaká si myslíte, že bude Vaše ekonomická situace za rok?
iii) Jaké si myslíte, že naší zemi čekají v dalším roce časy?
iv) Jaké si myslíte, že naší zemi čekají v následujících pěti letech časy?

v) Jaký je Váš současný postoj k nákupu zboží dlouhodobé spotřeby?

Každý měsíc jsou počítány index spotřebitelské důvěry (MCSI) a dva subindexy: index ekonomických podmínek (ICC) a index spotřebitelských očekávání (ICE).

Indexy se počítají jako procento kladných odpovědí minus procento záporných odpovědí plus sto. Poté se data zaokrouhlí a upraví o konstantu na základní úroveň roku 1966. Neutrální odpovědi se nezahrnují do výpočtu. Matematici vypočítali, že meziměsíční změny menší než 4,8 bodu se pohybují v rámci statistické chyby a nemusí znamenat skutečnou změnu důvěry spotřebitelů. Trhy však reagují i na desetinné změny.

Conference Board Index

Respektovanějším indexem, který měří spotřebitelskou důvěru v USA je v posledních letech Conference Board index (CB). Už od roku 1967 korespondenčně odpovídá přibližně 3500 domácností z 5000 oslovených na dotazy ohledně individuálních ekonomických podmínek, pracovní činnosti a celkové ekonomické situace.

V prvních deseti letech se průzkum prováděl pouze jednou za dva měsíce, od roku 1978 se vyhodnocují data na měsíční bázi. V roce 1985 byla jeho hodnota nastavena na 100. Tento index je zveřejňován poslední úterý v měsíci.

Spotřebitelé zodpovídají pět dotazů:

i) Jak byste ohodnotil (a) současnou celkovou ekonomickou situaci ve Vaší oblasti?
ii) Jaké si myslíte, že budou ekonomické podmínky ve Vaší oblasti za 6 měsíců?
iii) Je ve Vaší oblasti v současné době dostatek pracovních míst?
iv) Myslíte si, že za šest měsíců bude ve Vaší oblasti více pracovních příležitostí?

v) Jak byste odhadl (a) celkový rodinný příjem v dalších šesti měsících?

Spotřebitelé mají na výběr jednu ze tří možností: pozitivní výhled, negativní výhled, neutrální výhled. Výpočet indexu je jednoduchý.

Počet pozitivních odpovědí se vydělí součtem pozitivních a negativních odpovědí. Neutrální odpovědi se nezapočítávají. Z odpovědí na otázky 1 a 3 vzniká subindex současné situace a v konečném indexu má relativní hodnotu čtyřicet procent. Ze zbývajících odpovědí vzniká subindex očekávání, který se do konečného indexu započítává šedesáti procenty.

Meziměsíční změny indexu o více než 5 % se považují za důležité a indikují zásadní změny v ekonomice.

Podívejte se na srovnání indexů na grafu
(článek pokračuje pod grafem)


Graf: Srovnání vývoje HDP (červený), Michiganského indexu (oranžová) a Conference Board (zelená)

Srovnání a použití

Z grafu je patrné, že existují těsné vztahy mezi HDP a indexy spotřebitelské důvěry. Po většinu času se pohybují stejným směrem. HDP se ve Spojených státech zveřejňuje každé tři měsíce, a proto mohou být měsíční výsledky spotřebitelské důvěry dobrým vodítkem pro odhad růstu či poklesu americké ekonomiky.

Michiganský index je volatilnější než Conference Board. To je dáno velikostí testovaného vzorku a skladbou dotazů. Conference Board je zaměřen na zaměstnanost, kdežto Michiganský index zkoumá spíše celkovou ekonomickou situaci.

Kvůli setrvačnosti na trhu práce má Conference Board tendenci později stoupat i klesat v rámci ekonomického cyklu. Výhodou Michiganského indexu je, že je znám o 14 dní dříve (odhad) než Conference Board. Funguje tak jako prvotní indikátor nálady v amerických domácnostech v předcházejícím měsíci.

Samozřejmě tyto dva indikátory nejsou jedinými, které měří důvěru amerických spotřebitelů. Mají ale největší význam a trhy je sledují s bedlivou pozorností. Příště se podíváme na německé indexy spotřebitelské důvěry a jejich význam pro obchodování na globálních trzích.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist