Evropská komise v pátek pokárala několik členských států – kromě Lucemburska a Řecka také Česko - za skluz při zavádění legislativy sjednocující řízení letového provozu na kontinentu. Pokud by nepřišla náprava do dvou měsíců, následovala by nejspíš žaloba u lucemburského soudu.
„Je to ze strany komise formalita. Příslušnou novelu jsme dávno přijali, je i podepsána prezidentem. Vstoupí v platnost s novým rokem,“ reagoval na kritiku Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.
Jednotné evropské nebe, jak se projekt nazývá, je reakcí EU na neefektivitu husté letecké dopravy nad kontinentem. Jen mezi lety 1999 a 2000 rostla míra zpoždění letů tak, že to aerolinky přišlo na 1,3 miliardy euro. Kromě hustoty provozu je na vině především roztříštěnost letové kontroly v EU. Například let z Bruselu do Říma je řízen celkem devíti středisky leteckého provozu, což je velká zátěž nejen pro řídící letového provozu, ale i pro samotné piloty.
V celé unii přitom v současnosti působí celkem 65 center letového provozu, které se kolikrát striktně řídí hranicemi jednotlivých států bez ohledu na hlavní letecké trasy. Toto rozdělení mělo přitom základ v 60. letech minulého století, kdy byl letecký provoz daleko menší.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist