V Polsku našli cestu jak ušetřit na výstavbě dálnic. Tendr na dva úseky dálnice A2 z Varšavy do Lodže vyhrála čínská společnost. Ta nabídla o polovinu nižší cenu než evropská konkurence. HN to sdělil viceprezident polské agentury pro podporu zahraničních investic (PAIiIZ) Marek Lyzwa. Navíc se tím podle něj podařilo srazit i ceny u evropských firem. Ty pod tlakem konkurence z Číny nabídly o 40 procent nižší ceny.
„Díky čínské nabídce se nám podařilo výrazně ušetřit i u dalších tří úseků dálnic, kde v tendru uspěly evropské společnosti,“ sdělil HN Lyzwa. Podle něj 70 kilometrový úsek dálnice, který bude stavět společnost Covec (China Overseas Engineering Corporation) bude postaven o 700 milionů zlotých levněji, než byly ceny evropských společností předtím, než se objevila čínská konkurence. Kontrakt s Číňany již Poláci podepsali. V létě by se mělo začít stavět.
A tím přínos čínských investorů nemá skončit. "Tak trochu doufáme, že tato investice nezůstane jediná. Covec nemůže všechny materiály vozit z Číny. Jednak je to daleko, jednak na dovoz určitých surovin nemá potřebné certifikáty. Čekáme tedy, že důsledkem budou další investice za miliony zlotých," říká Lyzwa. Polský "CzechInvest" tak počítá s dalšími investicemi například v oblasti výroby cementu a dalších oblastí, nutných pro stavbu dálnic.
Číňané chtěli stavět i v Česku
Číňané by ale nemuseli zůstat jen u našich severních sousedů. Podle dřívějších informací z médií se čínská firma ucházela i o výstavbu dálnic v Česku. Nedávno se ostatně do Prahy vypravila delegace čínských podnikatelů, kteří se snažili najít vhodné investiční příležitosti.
Do Polska přichází největší počet investorů – 85 procent – stále z Evropské unie. Vliv asijských investic však podle Iwony Chojnowsdké-Haponik, která je zodpovědná za oddělení zahraničních investic u polské agentury, stále roste. „V těch zbývajících 15 procentech jsou jednak americké, ale již podstatná část těchto investic pochází z Asie.“
Slamečka už počítá, jak zdražit dálnice kamionům v pátek - čtěte ZDE
Martin Borovka: Stavět dálnice je lepší než šrotovné - čtěte ZDE
V letošním roce se agentura počítá s tím, že celkem přiláká investice za sedm miliard eur. Na celkové sumě se odrazila ekonomická krize - vloni to bylo 11 miliard. Jak ale zástupci agentury upozorňují, nezměnil se počet firem, spíše výše investic. "Projekty jsou jen menší," vysvětluje Agnieszka Ciećwierczová, vedoucí propagace.
Největším projektem tak je v tomto roce švédské společnosti Cargotech v hodnotě 90 milionů euro.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist