Americká automobilka General Motors hodlá podle zdrojů agentury DPA v rámci restrukturalizace evropské divize Opel zrušit pouze 8700 pracovních míst. Šéf evropských aktivit GM Nick Reilly přitom dosud hovořil o zániku 9000 až 9500 pracovních míst.
Restrukturalizace podle zdrojů nejvíce postihne zaměstnance Opelu v Německu a Belgii, kde by mělo zaniknout celkem 7300 pracovních míst. V samotném Německu by to mělo být 5300 míst. GM by tak v Německu přikročila k drastičtějším úsporným opatřením, než plánoval dřívější zájemce o Opel, kanadská společnost Magna, napsala DPA.
Opel ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává zhruba 25.000 osob a v celé Evropě poskytuje práci přibližně 46.000 lidí. Propouštění by se podle zdrojů mělo dotknout všech německých továren, žádná z nich by však neměla být uzavřena. Mateřský závod v Rüsselsheimu by měl přijít o 2400 zaměstnanců a továrna v Bochumi o 2300 zaměstnanců. V závodech v Eisenachu a Kaiserslauternu by mělo zaniknout po třech stovkách pracovních míst.
Podle Reillyho zatím není jasné, zda bude uzavřena továrna Opelu v belgických Antverpách, která zaměstnává zhruba 2580 lidí a montuje automobily Opel Astra. "Pro belgický závod zvážíme všechny alternativy," uvedl Reilly.
Opel vyrábí auta také v dalších zemích, například v Británii a Španělsku.
Kolotoč kolem prodeje
GM původně hodlala prodat divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Automobilka se ale nakonec rozhodla, že si divizi ponechá a provede její restrukturalizaci sama.
GM nezavře žádnou továrnu Opelu - čtěte ZDE
Nechceme zůstat pod GM, protestují zaměstnanci firmy Opel v Německu - čtěte ZDE
Rozhodnutí GM ponechat si Opel vyvolalo v Německu velké rozhořčení a přimělo německou vládu požadovat vrácení překlenovacího úvěru. Berlín byl připraven poskytnout konsorciu v čele s Magnou záruky za úvěry 4,5 miliardy eur (zhruba 117 miliard Kč). Nyní se však změnil v odpůrce státní podpory a tento týden varoval ostatní členské státy Evropské unie, aby Opelu nepomáhaly.
Ministři hospodářství EU by měli o restrukturalizačním plánu a případné pomoci jednat 4. prosince v Bruselu. Automobilka GM hodlá podle svých plánů na restrukturalizaci Opelu vynaložit 3,3 miliardy eur a doufá, že získá na její financování příspěvek od evropských vlád. Dvě miliardy eur má firma k dispozici z vlastních zdrojů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist