Ihned po středečním otevření dvou úseků mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem začal dálnici využívat nákladní dopravce Transeurope z Bohumína na Karvinsku. "Podle prvních zkušeností řidičů to pro nás znamená třicetiminutovou úsporu, takže i zrychlení operativy," řekl vedoucí dopravy Tomáš Sládeček.
Řidiči z Transeurope už nemusejí mezi Ostravou a Olomoucí jezdit po čtyřproudové silnici I/48, která vede přes Příbor a Nový Jičín. "Kvůli středovým lanovým svodidlům a místy jen dvojité čáře pro nás byla hodně nepříjemná a nebezpečná," dodal Sládeček.
Rychlost a bezpečnost
Ze stejného důvodu přivítal zprovoznění dálnice majitel ostravského dopravní společnosti FRAMA CZ Roman Frank. Její řidiči po ní začali jezdit také okamžitě po zprovoznění. "Bude to sice dražší o nějakých 200 korun na mýtném, ale to neřeším. Zásadní je rychlost a bezpečnost," řekl Frank.
Podle něj mělo Ředitelství silnic a dálnic ČR se zprovozněním celé dálnice počkat až do srpna, kdy bude úsek mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem dokončený i ve druhém profilu. "Řidiči, kteří po této pseudodálnici jedou, si mnohdy neuvědomí, že na 18 kilometrech musí zpomalit na 80 kilometrů za hodinu. Zúžení dálnice proto bude nebezpečné, a to nejen pro řidiče kamionů," upozornil Frank.
Po severomoravské části dálnice D1 by mohly v příštím roce jezdit také dálkové autobusy mezi Ostravou a Prahou. Společnost Student Agency zvažuje zavedení přímých "rychlospojů", které by doplnily stávající spoje jedoucí přes Frýdek-Místek a Nový Jičín. "Pokud se ukáže, že by o ně měli cestující zájem, jsme schopni je zavést nejdříve v březnu," řekla ČTK marketingová ředitelka Lea Špačková.
Jízda z Ostravy do Prahy přes Frýdek-Místek a Nový Jičín trvá autobusům Student Agency zhruba 5,5 hodiny. Podle Špačkové by měly být po severomoravské dálnici rychlejší nejméně o 25 minut, které by ušetřily na trase mezi Ostravou a Brnem. "Na tomto úseku by pak byly rychlejší než vlak," dodala Špačková. Podle jízdního řádu Českých drah trvá cesta vlakem z Ostravy do Brna 2:18; z Ostravy až do Prahy pendolinem 3:08, což je díky novým dálničním úsekům srovnatelné s jízdou automobilem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist