Zákazníci obchodů plnili kromě potravin na štědrovečerní stůl nákupní košíky hlavně vánočními dárky. Nákupní shon ale zřejmě ještě nedosáhl svého maxima a bude gradovat v následujících dnech.
Zatímco o prvních adventních nedělích prodeje v řetězci Tesco stoupaly proti běžnému víkendu o 30 až 40 procent během této soboty a neděle to bylo až o 55 procent, v Praze dokonce až dvojnásobně, uvedla mluvčí Tesca Eva Karasová. "Tento nárůst je obdobný jako vloni," řekla ČTK.
Zákazníci Tesca nejvíce nakupovali oděvy, hračky, kosmetiku, elektroniku a knihy. "Z potravin je největší zájem o drahý alkohol, uzeniny a sýry a exotické ovoce," podotkla Karasová. Lidé si kromě tradičních potravin potřebných na sváteční vaření a pečení chtějí dopřát na sváteční stůl něco zvláštního a neobvyklého, dodala.
Světoznámé vánoční trhy v Norimberku hlásí pokles návštěvnosti i tržeb - čtěte ZDE
Průzkum: Češi utratí za vánoční dárky až třikrát méně než Američané - čtěte ZDE
Nárůst o 60 procent oproti normálu
S víkendovými tržbami je spokojený také mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr. "Proti uplynulému víkendu vzrostly tržby i počet zákazníků asi o 16 procent," sdělil ČTK. Ve srovnání s běžným víkendem utržil řetězec až o 60 procent více. "Meziročně je tam mírný nárůst v řádu procent," dodal Kytýr.
Zákazníci Albertu podle něj o čtvrtém adventním víkendu nakupovali více než před týdnem hlavně dárky svým blízkým, zejména hračky, kosmetické balíčky, oblečení a drobnou elektroniku. Nárůst prodejů hraček podle Kytýra podpořila také minulou středu řetězcem zahájená 50procentní sleva na všechno zboží patřící do této kategorie.
Podle jednatele společnosti Globus Petra Vyhnálka dosáhly také prodeje stejnojmenného řetězce hypermarketů o tomto víkendu obdobné výše jako ve srovnatelných dnech loňského roku. Oproti předchozímu víkendu zákazníci Globusu nakupovali více.
Vrchol v nadcházejících dnech
Někteří obchodníci očekávají, že nákupní shon ještě nedosáhl svého maxima a bude ještě gradovat v následujících dnech. "Právě někdy 22., 23., někdy i 24. prosince tržby kulminují. Lidé dokupují poslední dárky a zároveň nakupují čerstvé potraviny na štědrovečerní stůl," podotkl Kytýr.
Další nával prodejci očekávají po vánočních svátcích, kdy lidé začnou vyhledávat zlevněné zboží.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007, zapříčinily to nižší ceny.
Deloitte: České Vánoce budou skromnější - čtěte ZDE
Když domečky září víc než stromečky aneb Vánoce ve Francii a Německu - čtěte ZDE
Vánoce za deset tisíc
Podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky letos utratí v průměru 6276 korun. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.
Češi v době hospodářské krize a rostoucí nezaměstnanosti však omezili výdaje a šetří. Letošní rok proto bude celkově pro obchodníky špatný a maloobchodní tržby by kvůli menším útratám Čechů měly podle analytiků meziročně klesnout až o pět procent. Obchodníci pravděpodobně utrží méně také v příštím roce.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist