Za co vděčit recesi

Odhalila slabiny

Vysoké provozní náklady 

Drahá pracovní síla 

Nízká efektivita 

Přílišná expanze 

Zapomenutí na "zadní kolečka", Přílišná zadluženost

Přinesla plusy

Firmy se naučily využívat specializované úvěry (např. provozní) a obchodovat se směnkami. 

Podniky se zajímají více o peníze z evropských fondů. 

Spojování slabých konkurentů v jednu silnější firmu. 

Na trhu práce se objevili kvalitní pracovníci za solidní cenu.

 

Končí rok, ve kterém slovo krize bylo tím nejčastěji skloňovaným. Není firmy nebo odvětví, kterého by se nějak nedotkla. Co tedy našim podnikatelům a podnikům přinesla? Byla to opravdu jen samá negativa? Většinou ano. Pokles poptávky, omezení výroby a propouštění se doposud vyhnulo jen málokomu.

Na druhou stranu právě tento vývoj přinutil manažery napřít všechno svoje úsilí k nalezení řešení, jak dopad krize minimalizovat, ne-li přímo přežít. "Já jsem se jen utvrdil

v tom, co v krizi platí dvojnásob: hledáš-li pomocnou ruku, bezpečně ji najdeš jen na konci svého ramene," říká Pavel Blata, výrobce motorek značky Blata z Blanska.

Konjunktura ukolébá

Často ekonomové poukazují na to, že krize patří k cyklickému vývoji ekonomiky. Kdo na to v posledních letech konjunktury zapomněl, toho krize zaskočila. Dokonce se shodují na tom, že krize jsou prospěšné. Zkušení manažeři s tím souhlasí.

"Firmy, které doposud fungovaly neekonomicky, ale díky hospodářskému růstu to nebylo hned vidět, by měly z trhu zmizet. To je zdravý proces," říká Marek Rosecký, obchodně technický manažer firmy CWS z Ústí nad Labem, která se zabývá výrobou kabelových žlabů pro rozvod elektrických sítí. Díky tomu, že v minulých úspěšných letech mysleli na zadní kolečka, dopady krize dnes nepociťují. Za pozitivní na krizi by se dalo označit to, že řadu firem donutila detailně se zabývat základními kameny firemního hospodaření, jako jsou efektivita výroby i zaměstnanců.

Firmy si musely hlubší vnitřní kontrolou posvítit na veškeré své náklady a přehodnotit jejich nezbytnost. Až krize musela ukázat na léta rostoucí disproporci právě mezi těmito ukazateli. Došlo tak na nepopulární kroky, jako jsou snižování platů, ubrání benefitů a bonusů, omezení náboru nových lidí i větší propouštění. Všechno zlé je k něčemu dobré, na druhé straně došlo k posílení trhu práce. "Před krizí jsme nemohli najít kvalitní lidi, letos se jich vlivem krize hlásilo na jedno volné místo pět a my si mohli vybrat toho nejlepšího," říká Petr Vaněček, generální ředitel firmy Top Moravia Q, která vyrábí a distribuuje speciální kuchyňské nádobí.

Letošní rok také poukázal na to, že rozhodující pro překonání následků recese je chování firem v době, kdy se daří dobře. Kdo poslední roky vsázel jen na rychlou expanzi s vidinou příležitosti velkých zisků, ten se spálil. "Při zodpovědném podnikání přece nemůže jeden krizový rok způsobit nějakou katastrofu," míní Pavel Císař, majitel stejnojmenné firmy na výrobu autotechniky.

Hledání pomocné ruky

Krví podnikání jsou peníze a s těmi je v krizi potíž. Protože banky jsou teď mnohem ostražitější v jejich půjčování, naučily se podnikatelé víc využívat i jiných finančních instrumentů. "Krize nás naučila pracovat například se směnkami, častěji čerpáme provozní kapitál z kontokorentu a využíváme provozní úvěry. To všechno jsme dřív nepotřebovali," říká Karel Engliš, ředitel a majitel konstrukční kanceláře Uniman Engliš.

Podnikatelé se letos také mnohem více zajímali o podmínky čerpání dotací z evropských fondů. Kdo se před krizí nechtěl zdržovat vyplňováním formulářů, změnil názor.

Lidé důvěřují české ekonomice více, ale očekávají zhoršení svých financí - čtěte ZDE

Analytici: Ekonomika příští rok poroste do dvou procent - čtěte ZDE 

"Povinná dokumentace je sice administrativně náročná, ale jedná se o rozdělování velkého množství společných peněz, a to se bez řádného zdokumentování neobejde. Nakonec se to zvládnout dá, a když je projekt kvalitní, k penězům se dá dostat," říká Karel Žďárský, ředitel východočeské firmy na výrobu zemědělských strojů Farmet, která letos vyhrála soutěž Firma roku.

Anketa

Blata, výroba motocyklů

Učinili jsme kroky ke snížení výrobních nákladů

Pavel Blata, majitel

I přesto, že jsme letos přišli na trh se dvěma novými modely motocyklů, dosáhli jsme "pouze" stejných výsledků jako loni. Znovu jsem se poučil, že i přes deklarovanou pomoc bank při řešení dopadů finanční krize je stále velmi těžké sehnat peníze na podnikatelské projekty. Můj dojem z letoška je, že finanční instituce přikládají větší váhu současnosti na úkor budoucnosti. Do nového roku plánujeme spolupráci s britským partnerem. Vedla nás k tomu především snaha o ještě větší snížení výrobních nákladů. Ve výrobě minibiků chceme zužitkovat zkušenosti a připomínky našich zákazníků. Do nového roku také plánujeme ještě rychleji realizovat naše nové nápady. Chceme být připraveni na to, abychom ve správný čas dokázali reagovat na nové tržní příležitosti. Na otázku, kdy krize skončí, si netroufám odpovědět. Nejsem finanční analytik, ale z každodenní praxe zatím žádné signály o oživení nevidím.

Ogilvy, PR agentura

Musíme naučit firmy ještě lépe komunikovat s klienty

Dita Stejska-lová, partnerka

Rostli jsme v roce 2009 "o fous" méně, než jsme původně zamýšleli. Ale myslím, že i tak můžeme být spokojeni. Během právě končícího roku jsem si uvědomila, jak je důležité mít jasně definovaný cíl a jít si za ním. Nenechat se ničím odradit, pružně reagovat na nové situace a vymýšlet nové služby. Proto budeme v příštím roce hledat pro naše klienty nové cesty ke komunikaci s jejich zákazníky. Třeba i přes sociální sítě a internet. V naší branži by měla zvítězit diskuse se zvídavým spotřebitelem, nikoli monolog jedné ze stran. To si ale vyžádá velkou změnu v přemýšlení mnoha firem, pro které pracujeme. I přes krizi jsme nezapomněli pomáhat neziskovému sektoru. Snažíme se motivovat své zaměstnance k dobrovolnictví a pomoci těm, kteří nemají štěstí jako my.

A kdy si myslím, že skončí tahle krize? Podle mého osobního odhadu by se na lepší časy mohlo začít blýskat až tak za dva roky.

Císař, technika pro autoservisy

Získali jsme více zakázek na dražší výrobky

Pavel Císař, majitel firmy

V letošním roce jsme získali vyšší poměr zakázek na dražší výrobky nadstandardních parametrů než dřív. A to upřímně řečeno naprosto neočekávaně. Takové zakázky se příznivě projevily v celkovém obratu firmy. Dosáhli jsme vyšší ziskovosti než v předchozích letech. V tomto trendu bychom chtěli pokračovat i v příštím roce. Pokud se to bude dařit, plánujeme rekonstrukci naší provozní budovy. Nějaká zásadní rozhodnutí ale nechystáme. Přesto ale chceme připravit velkou propagační kampaň na náš nový nadčasově unikátní automobilový zvedák. Plánujeme tak překvapit trh, až krize pomine.

O krizi si stále osobně myslím, že je spíše velkou psychologickou záležitostí než hospodářským pojmem. Někomu tak třeba ani nezačala. Věřím, že jejímu skončení napomůže, až začnou v médiích postupně převažovat pozitivní zprávy. A to by mohlo být v roce 2010.

Le Patio - Lifestyle, nábytek a dárky

Za peníze na reklamu jsme nakoupili nové druhy zboží

Monika Vostřáková, majitelka

Na otázku, jak jsme zvládli letošní krizový rok, musím upřímně přiznat, že se mi nepodařilo vyhnout se zhoršení hospodářských výsledků. Myslím, že v oblasti maloobchodu to stejné potkalo celou řadu jiných podniků. Konkrétně v tom našem to vedlo k výraznému omezení reklamy v médiích. Nahradili jsme ji novým, méně nákladným způsobem, a to přímou komunikací s klienty.

Co se mi podařilo, bylo výrazné snížení veškerých nákladů a z tohoto hlediska mohu říct, že krize není tak špatný moment. Nutí vážně přemýšlet nad efektivitou zaběhnutých postupů a ty prostě změnit. Jsem také spokojená s výsledky prodeje našich nových produktů, které nám pomáhaly oslovovat nové zákazníky.

Na větší bilancování si udělám čas až o svátcích. Před Vánoci jsem každoročně hodně pracovně vytížená a k ohlédnutí za minulým rokem rozhodně potřebuji víc času a klidu.

SAP, informační systémy

Zjistila jsem, že nemá cenu dopředu podléhat obavám

Hana Matějovská, finanční ředitelka

S výjimkou prvního čtvrtletí letošního roku jsme při porovnávání čísel za jednotlivé měsíce minulého roku dosáhli jednoznačně lepších výsledků. Mohli jsme se díky tomu zaměřit nejen na obchod, ale také na vnitropodnikové procesy. Dokončili jsme tak projekty několika certifikací ISO.

Největším ponaučením z letošního roku pro mě bylo, že není rozumné podléhat dopředu obavám a propadat strachu na základě neúplných informací. Současná krize by nám měla připomenout, že je součástí normálního ekonomického cyklu. Co bychom měli pochopit, jsou její příčiny a připravit se na to, co všechno může ještě přijít. Hlavně se už dopředu nebát.

Po této krizi jistě za čas přijde další. Proto je důležité se s ní naučit žít a do budoucna s ní počítat. Na příští rok plánujeme uvést na trh jednotný, integrovaný informační systém pro prostředí českých zdravotnických zařízení včetně, takzvaných klientských i klinických systémů.

Alegria, firma na zážitky

Obraty máme lepší, než jaké byly před dvěma lety

Linda Vavříková, majitelka firmy

S velkým potěšením musím říct, že tento rok se od našich plánů odchýlil pozitivně. Opravdu krizové pro nás totiž byly především loňské Vánoce. To se lidé ohlašovaného příchodu finanční krize natolik báli, že opravdu hodně šetřili, a to i na zábavě. Obraty šly dolů. A tak když jsme letos začali překonávat rok 2008, byli jsme velmi příjemně překvapeni. Nyní jsou naše obraty dokonce lepší, než tomu bylo v roce 2007. Nicméně letošní rok mě hodně poučil v tom, že se v podnikání musí počítat i s takovými celosvětovými vlivy. Upřímně se musím přiznat, že do této doby mě to nenapadlo. Konec krize stejně jako mnoho ostatních lidí nedokážu odhadnout. Ale pevně věřím, že to bude už v roce 2010. Do tohoto roku chystáme hodně nových projektů. Chceme posílit marketing naší slovenské pobočky a opět rozjet další, nové produkty. Těmi jsou například dárkové vouchery do restaurací, hotelů a kin.

Glatzová & Co., advokátní kancelář

Uspěli jsme v soutěži o nejlepší advokátní kancelář

Vladimíra Glatzová, majitelka firmy

V tomto roce se nám podařilo získat několik nových významných klientů a i díky tomu naše výsledky předčily očekávání. Zásluhu na tom mělo i to, že jsme byli vyhodnoceni jako nejlepší česká advokátní kancelář. Můj názor na krizi je takový, že by se lidé měli připravit především na fakt, že může být i hůř. Že je možné přijít třeba o všechny úspory a s touto krajní variantou je potřeba se smířit. Posun k myšlence na ničem nelpět je osvobozující. Do příštího roku se chystáme zaměřit více na domácí klientelu. Díky prestižním mezinárodním oceněním jsme v zahraničí známější než doma. Teď bychom to rádi změnili a přesvědčili české klienty, že kvalita nemusí být jen u mezinárodních firem. Chystáme také zvýšit úsilí v naší bratislavské pobočce. Jak to bude s krizí, nevím. Celá společnost žije na dluh, vlády se ještě více zadlužují, aby zachránily předlužené. Takové vytloukání klínu klínem teď snad krizi dočasně zažehná, ale to se za čas projeví inflací.