Japonská automobilka Toyota Motor Corp. svolává ve Spojených státech do servisů dalších 1,09 milionu vozů kvůli možným problémům s plynovým pedálem a podlahou. Automobilka stejný krok plánuje i v Evropě, zatím však neupřesnila, kolika vozů se to bude týkat.
Média již dříve spekulovala, že by se kontrola mohla týkat zhruba dvou milionů vozů. Dalších 75 552 vozů stahuje automobilka do servisů v Číně.
Ředitel evropských operací Colin Hensley uvedl, že automobilka zatím ještě stále zjišťuje, kolik modelů v Evropě má stejné součástky jako problémové vozy v USA. Toyota pro výrobu vozů v Evropě využívá většinou součástky od jiných dodavatelů než do modelů vyráběných v USA. Nemá proto ani v plánu zastavit v Evropě výrobu.
"Toyota kvůli tomuto problému zorganizuje v Evropě, potažmo v České republice, svolávací akci. Konkrétní modely a přesný počet vozů, kterých se tato záležitost případně týká, je stále v šetření. Podrobnosti nápravných opatření a způsob jejich provedení budou oznámeny přímo majitelům těchto vozů," řekl ČTK mluvčí českého zastoupení automobilky Tomáš Vaněk.
U modelů vyráběných v Evropě již podle něj byly provedeny změny ve výrobním procesu, kde se nyní používají jiné komponenty.
Toyota se současně snaží uklidnit klienty, že problém je velmi vzácný. Pokud mají zákazníci obavy, mohou kontaktovat klientskou službu Toyoty ve své zemi, zvláště pokud mají pocit, že plynový pedál v jejich autě je těžké stlačit a pomalu se vrací zpět.Čínský úřad pro kontrolu kvality ve čtvrtek na svých internetových stránkách uvedl, že Toyota hodlá svolat do servisů kvůli možnému vadnému plynovému pedálu modely RAV4 vyrobené od 19. března 2009 do 25. ledna 2010. Modely vyrábí v Číně společný podnik Toyoty s místní automobilkou FAW.
Výroba kvůli poruše stojí
Automobilka minulý týden ze stejného důvodu stáhla do opraven 2,3 milionu vozů a koncem loňského roku 4,2 milionu vozů. Společnost rovněž tento týden uvedla, že pozastavila prodej a výrobu osmi modelů osobních a užitkových automobilů v Severní Americe. Spojené státy jsou pro Toyotu největším trhem.
Automobilka v noci na čtvrtek uvedla, že s firmou CTS, která dodává pedály do problémových vozů, pracuje na konstrukčních změnách. CTS již podle Toyoty učinila úpravy, které by měly problémy odstranit, a nyní se tyto změny testují, napsaly agentury AP a Reuters.
Podle analytiků zatím není jasné, jak tento problém ovlivní hospodaření společnosti, určitě však bude mít na zisk negativní vliv. Tyto akce rovněž poškozují pověst Toyoty jako výrobce bezpečných a kvalitních aut v době, kdy je prodej osobních vozů ve Spojených státech slabý kvůli hospodářské krizi.
Toyota není příliš významným hráčem na evropském trhu. Podle prodeje jí patří osmá příčka a pětiprocentní podíl na trhu. V loňském roce v zemích Evropské unie, Norsku a na Islandu její prodej klesl o 4,7 procenta na 730 831 vozů a prodej luxusní řady Lexus se propadl o více než čtvrtinu. Modely Toyoty si v Evropě vedly hůře, protože zdejší zákazníci měli kvůli šrotovnému zájem spíše o menší, úspornější vozy. Toyota je od roku 2008 největším výrobcem aut na světě.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist