Předseda ČSSD Jiří Paroubek vyzval v pondělí premiéra Jana Fischera, aby se v úterý sešli společně s šéfem ODS Mirkem Topolánkem nad zdaněním zaměstnaneckých benefitů. Novinářům Paroubek řekl, že chce vyřešit zdanění zaměstnaneckých výhod tak, aby odbory ustoupily od stávky plánované na čtvrtek. Premiér se schůzce nebrání, ale předseda ODS se ale s Paroubkem sejít nechce.

Stávka odborářů v dopravě měla proběhnout již toto pondělí ráno, ale odbory její uspořádání  posunuly na čtvrtek s odůvodněním, že dají ještě politikům šanci na změnu zákona.

Paroubek v pondělí připomenul, že na novele zákona o DPH se dohodla tripartita. "Postoj ODS a TOP 09 je pro mne nepochopitelný," uvedl.

Šéf ODS: Paroubek není součástí řešení, když je i problémem. Razí řeckou cestu

Topolánek ale schůzku s Paroubkem neplánuje. "Jakákoli dohoda s ním platí dvě pikosekundy. Ten člověk je nedůvěryhodný," sdělil prohlásil.

"Jiří Paroubek těžko může jako součást problému být součástí řešení," uvedl dnes na briefingu Topolánek. Paroubek podle něj razí řeckou cestu a "chce si vystávkovat státní bankrot". Vedení ODS se v úterý sejde pouze s odbory. O případných ústupcích ve zdanění benefitů prý však strana bude jednat jen za podmínky, že dopraváci ukončí přípravy stávky.

Paroubek navrhl schůzku s premiérem a předsedou ODS v úterý ještě před zahájením jednání sněmovny, které začíná ve 14:00. Paroubek připomněl, že na novele zákona o dani z přidané hodnoty, která má snížit zdanění zaměstnaneckých benefitů na loňskou úroveň, se dohodla tripartita. Pravice zatím změnu odmítá. "Postoj ODS a TOP 09 je pro mne nepochopitelný," uvedl Paroubek.

Fischer: Klidně na schůzku přijdu 

Premiér Fischer v reakci na Paroubkovu výzvu řekl, že se žádnému jednání nevyhýbá, není mu prý ale jasné, jakou roli by měl na takové schůzce hrát. Věci jsou podle něj nyní v rukou zákonodárců a odborů. Vláda si podle premiéra "svoje odpracovala" minulý týden, když na mimořádném jednání schválila předání návrhu novely zákona do sněmovny k urychlenému projednání. To kritizoval v pondělí Topolánek, vláda prý ustupuje vydírání odborů.

Boj o stávku se v posledních dnech stal politickým problémem. ODS tvrdí, že ČSSD zneužívá stávku jako předvolební téma a odbory vydírají politiky, sociální demokraté naopak obviňují pravici, že svojí neústupností stávku zapříčiní. Mezitím odbory pokračují v přípravě protestu, který by měl ve čtvrtek zastavit velkou část veřejné dopravy.

Pokud změna zdanění zaměstnaneckých výhod neprojde sněmovnou, zorganizují dopravní odbory sérii stávek. "Ve středu odpoledne se sejdou odboráři, aby se rozhodli, jak ta stávka bude ve čtvrtek vypadat. Bude se rozhodovat o délce stávky," řekl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Podle něj je stávka jistá na 99,9 procenta, místo původně plánovaných pěti hodin by mohla trvat až 12 hodin.

Dolní komora bude o změně zákona jednat v úterý. Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík řekl, že pokud bude ODS blokovat návrh snižující zdanění zaměstnaneckých benefitů, stávka ve čtvrtek bude.

Senát: Ultimátum odborářů nebereme

Ultimátum odborů vadí i Senátu,který by měl jejich požadavky projednávat zřejmě až příští týden. Vláda a především levicová část sněmovna vyšly na konci minulého týdne odborům vstříc. Na žádost odborů chtějí řešit jejich požadavky co nejrychleji, přičemž vedení sněmovny kvůli tomu v pátek dokonce vyhlásilo stav legislativní nouze. Opačná situace je v horní komoře, kde může zákon narazit.

"Vzhledem k tlaku odborů, které si myslí, že budou řídit vládu, což se jim i daří, i obě komory parlamentu, tak já musím říct, že pod tlakem jednat nebudu," uvedl pro server Aktuálně.cz  Přemysl Sobotka. Ten se nicméně sejde v úterý s odboráři, aby si vyjasnili vzájemná stanoviska.

Podle dřívějšího prohlášení Sobotky se ale senátoři nenechají stávkou vydírat. "Je to vzpomínka na rok 48, že začnou řídit vládu a začnou řídit parlament a já si myslím, že tyto nátlaky jsou zcela neadekvátní," prohlásil šéf Senátu v sobotu.  Podle něj by měli zákonodárci reagovat "jako politici  a ne jako lidé, kteří se nechají ovládnout odbory."

Odboráři se obávají o osud zaměstnaneckých výhod, jako jsou režijní jízdenky, závodní stravování, rekreace, bydlení na ubytovnách nebo rehabilitace. Od letošního ledna se zaměstnanecké benefity mají danit vyšší daní z přidané hodnoty, která se vypočítává z běžné tržní ceny, a nikoliv z ceny zvýhodněné, jako to bylo dříve.

Například železničáři platí ročně za režijní jízdenku poplatek 250 korun, odbory mají ale obavy, že daň bude nutné odvést z 22.000 korun, což je cena roční síťové jízdenky.