O co odborům jde

Odboráři se obávají o osud zaměstnaneckých výhod, jako jsou režijní jízdenky, závodní stravování, rekreace, bydlení na ubytovnách nebo rehabilitace. Od letošního ledna tyto benefity podléhají dani, která se vypočítává z běžné tržní ceny, a nikoli z ceny zvýhodněné, jako tomu bylo dříve.

Případná čtvrteční stávka na železnici způsobí Českým drahám škodu ve výši 20 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí drah Ondřej Kubala s tím, že to je předběžný odhad. Dráhy počítají s pětihodinovou stávkou mezi 4:00 a 9:00, takový protest by zastavil více než 1000 vlaků.

"Jde o ušlé tržby i náklady na mimořádná opatření, mimořádné směny a podobně," uvedl Kubala.

Odbory původně ohlásily stávku už na pondělí 1. března, nakonec ji posunuly na čtvrtek. Podle Kubaly už samotná hrozba způsobila v pondělí propad tržeb o 1,5 milionu korun oproti běžnému pondělí. "Lidé měli obavy, jestli vlaky pojedou, a raději cesty odložili," řekl mluvčí.

Dráhy nyní řeší, jak po stávce obnovit provoz, aniž by vlaky nabíraly výrazná zpoždění. Jako příklad dal Kubala vlak EuroCity, který odjíždí z Brna v 5:35 a míří přes Prahu a Děčín do Německa. Aby mohl vlak vyjíždět z Ústí nad Labem podle jízdního řádu v 9:43, musejí dráhy soupravu do Ústí dopravit ještě v noci před stávkou. Podobně se bude v noci přesouvat zhruba 20 prázdných souprav.

Z Ostravy zase pojedou hned po stávce dvě pendolina za sebou.

Odboráři chtějí stávkovat kvůli vyššímu zdanění zaměstnaneckých výhod, které platí od ledna. O osudu příslušného zákona dnes jedná Poslanecká sněmovna. Komplikace mohou ale odboráři čekat především v Senátu, kde má většinu pravice. Ta hrozbu stávkou označuje za vydírání a pro odborářské požadavky nechce hlasovat.

Jízdní řády se změní minimálně

První letošní změna jízdního řádu Českých drah přinese jen kosmetické úpravy provozu na železnici. Dráhy od neděle posunou o minuty až desítky minut odjezdy některých regionálních vlaků, na západě Čech začne plánovaná dlouhodobá výluka. Oznámil to mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Ve vnitrostátní dálkové a mezinárodní dopravě nedělní úprava změny nepřinese.

"Dochází pouze k dílčím úpravám jízdních řádů, změny respektují požadavky objednatelů dopravy," uvedl Šťáhlavský. Lokálky objednávají a platí kraje. Například vlak z Putimi bude v Písku ráno v 7:30, tedy o sedm minut dříve než dnes. Posun nastane kvůli dojíždějícím žákům a studentům, kteří tak budou lépe stíhat začátek vyučování.

Komplikace čekají cestující v západních Čechách na trati Plzeň - Cheb. V úseku Mariánské Lázně - Lipová u Chebu - Cheb začne v pondělí kvůli výstavbě třetího železničního koridoru dlouhodobá výluka, která potrvá do 8. července. Dráhy pro tuto trať vydaly zvláštní výlukový grafikon, protože náhradní autobusy vlakový jízdní řád nestíhají dodržovat.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru