Čínská vláda má velké plány s rozvojem železniční dopravy. Z Pekingu do Londýna vlakem za dva dny by tak brzy mohlo být realitou, pokud dojde podle plánů čínské vlády k prodloužení vysokorychlostních tratí železnici do dalších 17 zemí.

Cílem budování nových tratí v příštích deseti letech je především zajištění surovin pro čínské hospodářství. Vysokorychlostní železnice by měly směřovat především do asijských států, ale i dále do Evropy.

Podle deníku South China Morning Post by měly v následujících deseti letech vzniknout tři vysokorychlostní železniční sítě spojující Čínu s dalšími zeměmi.

První trasa povede z čínské provincie Chej-lung-ťiang na sever přes Mongolsko a Rusko do západní Evropy, patrně až do Británie.

Druhá plánovaná, západní trasa začíná v Urumči, metropoli čínské Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang, a pokračuje přes střední Asii, včetně Kazachstánu, Uzbekistánu a Turkmenistánu, dále do Pákistánu, Íránu, Turecka a Německa.

Třetí trasa zahrnuje jihovýchodní Asii a vede z čínského Kchun-mingu v provincii Jün-nan do Vietnamu, Thajska, Malajsie, Singapuru, Barmy a Indie.

Konkurence letadlům

Podle internetových médií by vlaky, jejichž rychlost by měla přesahovat 320 kilometrů v hodině, mohly konkurovat letecké dopravě. Cílem Číny je ale především efektivnější doprava surovin pro rychle se rozvíjející ekonomiku. Za investice do rozvoje železnice v Barmě má již prý Čína například slíbené lithium, užívané k výrobě baterií.

"Naším cílem je, aby se tyto vlaky pohybovaly téměř tak rychle jako letadla," uvedl Wang Meng-šu, člen čínské strojírenské akademie a poradce čínských vnitrostátních vysokorychlostních železnic. 

Podle britského tisku je možné, že pasažéři nasednou v Londýně na vlak a za pouhé dva dny budou v Pekingu, který je vzdušnou cestou vzdálen 8 100 kilometrů. Doba letu mezi oběma metropolemi je deset hodin. Cestující pak budou moci pokračovat do Singapuru, vzdáleného 10 800 kilometrů, kam dorazí z Londýna za tři dny.

Peking uskutečňuje ambiciózní program rozvoje železniční dopravy s cílem rozšířit současnou železniční síť v délce 86 000 kilometrů na 120 000 kilometrů, z toho 12 000 má být vysokorychlostních. Již nyní je přitom čínská železniční síť druhá nejdelší na světě po Spojených státech.

Nejrychlejší vlaky jezdí v Číně

Čína má v současné době největší vysokorychlostní železniční síť na světě. Podle internetové encyklopedie Wikipedia její délka přesahuje 3 000 kilometrů. Nejrychlejší vlak světa, Harmony Express, dosahující rychlosti 400 kilometrů v hodině, jezdí od loňska mezi městy Wu-chan a Kanton.

Trať se budovala pomocí zahraničních technologií od roku 2005. První testy se uskutečnily počátkem prosince a dopadly úspěšně. V budoucnosti by měl nový rychlovlak spojit Kanton i s čínskou metropolí.

V souvislosti s otevřením první vysokorychlostní tratě čínské úřady oznámily, že na rozvoj železnice chtějí vydat do roku 2012 asi 300 miliard dolarů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist