Zatímco loni byl poměr prodeje vozů Škoda Yeti a VW Tiguan 60:40, letos za leden a únor to je 79:21. Podobně se změnil poměr prodejů limuzín Škoda Superb a VW Passat. Loni to bylo 58:42, letos 65:35 ve prospěch superbů.

Právě úspěch druhé generace limuzíny superb, která je oproti předchozí verzi delší, má lepší výbavu a unikátní vychytávky, jako jsou zadní dveře s dvojím způsobem otvírání, učaroval novinářům německého týdeníku Auto Bild.

V jejich srovnávacím testu vyšel superb lépe než passat. Podle německého listu výsledek testu znervóznil vedení koncernu natolik, že údajně mělo požadovat, aby třetí generace superbu byla menší a co do výbavy chudší než připravovaná nová generace vozu VW Passat.

Mluvčí Škodovky Jaroslav Černý však tuto spekulaci popírá. „Ne, to je nesmysl, superb menší nebude,“ uvedl Černý.

Kanibalismus či substituce?

Stav, kdy si podobné modely jedné značky – nebo podobné modely různých značek v jednom koncernu – přebírají zákazníky, se v automobilové branži nazývá kanibalismem.

Škoda Auto i Volkswagen jsou sesterské firmy koncernu Volkswagen Group, o kanibalismu ale nikdo z obou společností nechce slyšet.

„Samozřejmě, občas zákazník VW přejde ke Škodě, ale mnohem častěji k nám přecházejí zákazníci Opelu nebo Peugeotu. Kanibalismu ve skupině bráníme cílením na určitý segment zákazníků. Škodovky jsou určeny domácnostem, jejichž příjem je mírně pod úrovní příjmů zákazníků značky VW,“ uvedl již dříve bývalý předseda představenstva Škody Auto Detlef Wittig.

„Určitá substituce v rámci koncernu existuje, problém to je, ale nijak katastrofální. Vyplácí se vyrábět různé modely ve stejné kategorii, pak lze využít synergie, říká se tomu úspory z rozsahu. Každá značka však má jinou image a jinou cílovou skupinu,“ soudí Martin Jahn, generální ředitel firmy Volkswagen Rus.

Vyšší růst prodeje některých modelů škodovek oproti podobným modelům VW v Česku přisuzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl firemní klientele.

„Sedmdesát procent prodejů Škodovky tvoří podniky, zvlášť u superbů. Firmy chtějí mít klid, a proto kupují škodovky, než by vysvětlovaly, proč v jejich tendru nevyhrál domácí výrobce,“ soudí Tunkl.

„Žádný kanibalismus, ale zdravá konkurence v rámci koncernu. Rozhodující je cena,“ tvrdí Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

V konkurenci rozhodne cena

Loňská zkušenost se šrotovací prémií v Německu jeho slova potvrzuje. Šrotovné ve výši 2500 eur na auto pomohlo zvýšit prodeje malých vozů VW Polo, ale také malých fabií. O tento díl trhu polo přišlo kvůli tomu, že při podobné velikosti, kvalitě a výbavě byly fabie levnější.

Rozdílné ceny stojí i za rostoucí popularitou superbu v Německu. Zatímco nejlevnější VW Passat tam stojí 29 650 eur, nejlevnější superb je na německém trhu k dostání za 23 250 eur. Více než šest tisíc eur rozdílu při podobné kvalitě a výbavě je pádným argumentem.

Ceny jsou i hlavní příčinou toho, že v Česku zákazníci při rozhodování mezi podobnými modely zvolí levnější škodovky.

Z toho příkladně těží první terénní škodovka, model Yeti. České SUV těží z techniky většího a dražšího Volkswagenu Tiguan, na českém trhu však svého staršího bratra poráží cenou. Zatímco nejlevnější VW Tiguan je dočasně zlevněný na půl milionu korun, nejlevnější Yeti stojí trvale necelých 363 tisíc korun.

Nejlevnější pětidveřové VW Polo stojí se slevou 263 tisíc korun, cena nejlevnější Škody Fabia je o 63 tisíc nižší. Podobně je v základním provedení superb o téměř 57 tisíc korun levnější než VW Passat.

Podrobnosti tte v t00650072006ec0068 HN.