Čínská automobilka Geely v neděli podepsala v Göteborgu závaznou smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (asi 34 miliard Kč) je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Největší čínská soukromá automobilka převzetím Volva získává silnou základnu na evropském trhu, kde má v plánu expandovat.
Akvizice ztrátového Volva podtrhuje nástup Číny do pozice silného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Čína loni předstihla USA na místě největšího světového automobilového trhu a nyní se stále více zajímá o expanzi na západní trhy. Zatím však k tomu postrádá technologii, dobrou pověst a známé značky.
Geely v tiskovém sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i "značný provozní kapitál" na další financování operací Volva. "Dnešek představuje milník v historii Geely," prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu.
Dodal, že Volvo Car zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku. Plánuje nicméně také vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300 tisíc vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je tolik, kolik nyní švédská automobilka vyrábí na celý vývoz.
Dvouleté námluvy
Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Pod jeho křídla patří i francouzský výrobce kamionů Renault či americký Mack. Na prodeji švédské součásti největší čínské soukromé automobilce se Ford v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních.
Prodej Volva umožní Fordu více se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí bývalé Ford Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.
Geely je největší čínskou soukromou automobilkou a nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě. V letošním roce by firma chtěla zahájit vývoz do západní Evropy.
Čínský trh si žádá více aut: Chce značku Volvo a továrnu pro Hyundai - čtěte ZDE
Závod o Volvo vyhrála čínská Geely. Teď jsou na řadě jednání s Fordem - čtěte ZDE
ANIMACE Čína se rychle otřepala z krize, bohatne a táhne svět z recese - čtěte ZDE
První automobil značky Volvo, s klasickým Martovým znamením ve znaku. byl vyroben v roce 1927. Jméno Volvo znamená latinsky "valím se". Zlom ve výrobě osobních vozů znamenal rok 1949, kdy Volvo slavilo úspěchy s modelem PV444, automobilem amerického střihu, jehož se mezi lety 1944 a 1958 vyrobilo téměř 200 tisíc kusů.
Čína má největší automobilový trh světa, expanduje i do zahraničí. Tamní automobilky se například pokoušely o převzetí Opelu, měly zájem i o odkoupení značky terénních aut Hummer. Loni v prosinci se čínská BAIC dohodla na koupi některých technologií švédské automobilky Saab. Zaplatila za ně 200 milionů dolarů (zhruba 3,7 miliardy korun). BAIC, která je pátým největším výrobcem aut v Číně, koupila od Saabu mimo jiné práva na tři automobilové platformy, dvě motorové technologie a dva systémy pro převodovky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist