Jihozápadní část pražského okruhu od Jesenice po Slivenec, propojující současně plzeňskou dálnici D5 s brněnskou D1, by měla být zprovozněna do konce září. Uvedla to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. "Bude to na konci léta, přesný den ještě určen nebyl," řekla.
Pět měsíců zpoždění
Původně měl být třiadvacetikilometrový úsek hotov již letos v dubnu, aby byl zprovozněn ještě před květnovými volbami. I když již loni na jaře bylo jasné, že se tento termín dá jen těžko stihnout, to, že bude hotov později, potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic definitivně až počátkem října.
Nová část okruhu má výrazně odlehčit nynější Jižní spojce a Barrandovskému mostu, přes které denně projede více než sto tisíc vozidel. Zhruba šedesát tisíc, tedy více než polovinu, z nich by měla převzít nová dálnice.
Na okruh jen se známkou
Otevření bude mít pro řidiče ještě další dopad: od toho okamžiku totiž budou muset po drtivé většině okruhu mít dálniční známku.
Zatím však stavba řidičům spíše komplikuje život. Doprava je omezena například na D1 v místě napojení okruhu, kde ŘSD staví obří dálniční křižovatku, nebo na rekonstruovaném nejstarším úseku okruhu, který navazuje na nové části.
Uzavírá se Zbraslav
A komplikace ještě přibudou. Od soboty totiž přibude uzavírka v oblasti Zbraslavi, kde se staví mimoúrovňová křižovatka Strakonické ulice s okruhem. Devět dní budou jezdit auta směrem do Prahy odklonem přes Zbraslavské náměstí.
Propojení D5 a D1 je v současnosti největší silniční stavbou v České republice. Její součástí je řada mostů, například přes údolí Vltavy a Berounky, a tunelů. Podle uzavřených smluv by měly náklady na 23kilometrový úsek činit 16 miliard korun bez daně z přidané hodnoty. Celková délka velkého pražského okruhu má být 83 kilometrů, nyní je hotovo 17 kilometrů.