Ministru dopravy Gustavu Slamečkovi se nepodařilo přesvědčit ministra financí Eduarda Janotu, aby získal od státu 50 miliard, aby posatvil všechny plánované dálnice a komunikace. Nepřevědčil ho ani, aby dostal více peněz, díky kterým by zvýšil investice na dopravní infrastrukturu alespoň o dvacet miliard.

„To by byla nejnižší suma, aby se mohlo pokračovat ve všem, co je rozestavěno,“ uvedl mluvčí ministra dopravy Martin Kupka. „Pokud se to nezmění, budeme muset v příštím roce zakonzervovat většinu staveb,“ dodal Kupka.

Podle už dříve zveřejněného katastrofického scénáře by počet zakonzervovaných staveb mohl dosáhnout až tří stovek.

Pokračovat tak budou zřejmě jen ty stavby, na kterých se podílí financováním Evropská unie. Ministr Slámečka podle svého mluvčího doufá, že se mu podaří ještě alespoň část peněz z rozpočtu získat.

Nekonečná dálnice D47

Tři roky po plánovaném dokončení tak například stále nebude stát celá dálnice D47 z Olomouce přes Bohumín k hranicím s Polskem. Nezačnou se stavět plánované úseky dálnice z Brna na Vídeň či z Prahy do Českých Budějovic. A další zpoždění nabere i pražský okruh.

Pavel Švagr BLOGUJE: Jak přes vodu bez mostů – brodem nebo přívozem? - čtěte ZDE

Hradba lidských těl zastavila lavinu kamionů u Hradce Králové - čtěte ZDE

Stát také nejspíš zastaví přípravné práce na R35 z Liberce na Olomouc a dál na jižní Moravu, která měla být současně alternativou za přetíženou D1.

Dojde i na železnice

Ohroženy ovšem nejsou jen dálnice a rychlostní komunikace. Podobně bude muset stát zřejmě odložit rekonstrukci několika klíčových železničních tratí a uzlů. Jako například Nové spojení v Praze, železniční uzel v Kolíně, modernizace kolejišť v Břeclavi či dalších šesti plánovaných staveb. Železnic se šetření dotkne méně - proti plánům budou Slamečkovi chybět jen tři z dříve plánovaných šestnácti miliard korun.

Přestože ministr financí investice do dopravní infrastruktury označil za jednu ze tří priorit rozpočtu, fond dopravní infrastruktury se musí kvůli krizi a šetření spokojit maximálně se stejným příspěvkem jako letos – tedy okolo 36 miliard korun. Na stavbu dálnic jde sice letos více než osmdesát miliard korun, ale většinu z nich tvoří peníze Evropské unie.

Bude se propouštět

Pro stavebnictví je to katastrofický scénář. Za první čtvrtletí totiž stavební výroba poklesla meziročně o 36 procent. A stavbaři doufali, že si polepší, až stát v rámci boje s krizí zvýší investice na dopravní infrastrukturu. „O místo přijde minimálně deset procent ze 450 tisíc lidí, pracujících ve stavebnictví,“ odhaduje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

„Jeden milion korun stabilizuje tři až čtyři pracovní místa nejen ve stavebnictví, ale i souvisejících oborech,“ připomíná dopravní expert a bývalý ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Dvacet miliard korun by podle tohoto vzorce zachovalo ve stavebnictví nejméně šedesát tisíc pracovních míst. A zaplatit dluhy...

Přehledně: Máme seznam ohrožených dálnic a obchvatů - čtěte ZDE

Pražský okruh ohrožen. Krize odkládá šanci, že se město zbaví aut - čtěte ZDE

VIDEO: Tudy měla auta jezdit kolem Prahy - čtěte ZDE

Peníze ovšem Slamečkovi nechybí jen do budoucna. Stát totiž dluží stavebním firmám dokonce více než osm miliard za již odvedenou práci. V pondělí vláda měla rozhodnout o tom, jakým způsobem na to získá peníze. Topolánkův kabinet sice odsouhlasil, že si tuto sumu půjčí od Evropské investiční banky, ale podle Slamečky je tento postup zdlouhavý, protože jej musí odsouhlasit i sněmovna. A proto chce raději vydat dluhopisy. Vláda však rozhodnutí o tom, jak uhradí dluhy za dálnice, odložila na příští týden.

Ředitelství silnic a dálnic přitom právě v pondělí vypsalo šest dalších výběrových řízení na stavbu dálnici a rychlostních silnic za čtyři miliardy korun. Nejdražší z nich je úsek Sedlice - Opatovice na R35 z Hradce Králové do Olomouce za 1,43 miliardy korun a obchvat Chrudimi za 1,16 miliardy, skoro miliardu pak má stát část pražského okruhu ze Slivence do Třeboradic.