Výroba osobních a lehkých užitkových automobilů v Česku v prvním čtvrtletí stoupla meziročně o 29,6 procenta na 265.985 vozů. Nejvíce vyrobila Škoda Auto, které stoupla produkce o 37,6 procenta na 134.853 aut. Informovalo o tom Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
"Nárůst je dán zvýšením produkce u všech výrobců osobních automobilů. Nutno však uvést, že v 1. čtvrtletí roku 2009 byla výroba ve Škoda Auto výrazně ovlivněna nižší poptávkou a ve firmě Hyundai Nošovice docházelo k postupnému náběhu výroby," uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek.
„Vcelku výrazný meziroční růst není překvapením, když si uvědomíme, že první loňský kvartál vrcholila ekonomická krize a automobilky teprve s nadějí čekaly a pomoc v podobě šrotovného. Letos již tato podpora nejspíš nepřijde, a tak produkce odvětví bude velmi záležet na tom, jak se zejména západoevropské konomiky budou zvedat ode dna a lidé a firmy budou chtít kupovat nová auta," poznamenal v reakci na čísla SAP Jiří Zouhar, vedoucí expertní automobilové skupiny PricewaterhouseCoopers (PwC).
Výroba v kolínské TPCA se v prvním čtvrtletí zvýšila o dvě procenta na 89.132 aut, v Hyundai pak vzrostla o 110 procent na 42.000 vozů.
Produkce nákladních aut se zvýšila o 19,4 procenta na 302 vozů. Z toho 111 vyrobila letňanská Avia, která zaznamenala meziroční nárůst o 208 procent. Tatra naopak snížila výrobu o 12 procent na 191 vozů. Výroba přípojných vozidel kvůli přetrvávajícím dopadům krize klesla o třetinu na 154 kusů.
Výrobci autobusů ohlásili celkový pokles o polovinu na 459 vozidel. Pokles zasáhl všechny tuzemské firmy, tedy Iveco, SOR Libchavy, Tedom a KH motor Centrum, a pohyboval se v rozmezí od 40 do 60 procent. Kategorie motocyklů zaznamenala pokles o 43 procent na 140 vyrobených strojů od týnecké Jawy.
"Za celý letošní rok očekáváme v Česku přibližně 1% pokles výroby automobilů, v příštím roce by již ekonomické oživení mohlo pomoci ke zhruba 7% růstu. V roce 2012 by mohl český automobilový průmysl překonat magickou hranici jednoho milionu vyrobených osobních automobilů," dodal Zouhar.
Podle něj se v odvětví projeví nárůst cen oceli, které anoncovali hlavní exportéři. Dalším tlakem také budou přísnější ekologické limity. "V důsledku toho musí automobilky výdaje na výzkum a vývoj udržet, ne-li zvýšit,“ říká Zouhar.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist