Potíže s kartami

Nejznámější kauzy, kdy majitelé karet neměli přístup ke svým penězům

 

Chybný software
Modernizace IT se v neděli večer v ČSOB ukázala jako ošidná. Transakce 300 tisíc klientů se odečetla z účtu, zároveň částka zůstala na účtu dále blokovaná. Část z nich tak měla na kontu nulu nebo minus a nemohla včera kartu použít. Dnes má být podle banky chyba odstraněna.

Problémy i v minulosti
Před 3 lety ČSOB zaúčtovala některým klientům dvakrát poplatek za vedení karty a transakce platební kartou České spořitelny u bankomatů ČSOB a u obchodníků. Problém s několikanásobným stržením peněz klientům měla UniCredit Bank.

Smolné Španělsko
Tisícům Čechů, kteří navštívili Španělsko, banky vloni v listopadu zablokovaly karty. Tamním podvodníkům se podařilo získat informace z jednoho z kartových center a otevřela se jim cesta k účtům klientů.

Největší tuzemská banka ČSOB čelila dalšímu problému s platebními kartami. U zhruba 300 tisíc klientů došlo k duplicitnímu započtení jejich transakce. Na problém v úterý upozornil server iDnes.

„Problém vznikl po nasazení nového software pro zpracování karetních transakcí, přišli jsme na to v pondělí večer. Během noci na středu byl problém vyřešen,“ řekl iHNed.cz mluvčí ČSOB Ivo Měšťánek s tím, že k neodmazání blokací již zaúčtovaných transakcí došlo vlivem technické závady..

Na úročení a na reálný zůstatek běžných účtů klientů podle něj nemá tato situace vliv, protože účetní zůstatek na účtu zůstal i v úterý ve správné výši. "Pokud měla blokace za následek čerpání (resp. vyblokování) kontokorentu, zajistí ČSOB automaticky kompenzaci úroku," slíbil mluvčí banky s tím, že pokud klientovi vznikla škoda, je banka připravena konkrétní situaci řešit v rámci reklamačního řízení.

Podle banky byly pro klienty kritické transakce kartou v období 20. – 25. dubna, přičemž k zaúčtování platby došlo v pondělí 26. dubna.  Část postižených klientů s nízkým zůstatkem na účtu tak mohla mít problém dostat se ke svým penězům.

„Včera jsem si kontrolovala účet a zjistila jsem, že tam byly odečtené platby z minulého týdne a v blokacích se najednou objevily znovu. Měli jsme tak náhle o více než deset tisíc korun k dispozici méně. Manžel hned běžel do bankomatu a zjistil, že peníze opravdu chybí,“ citoval server iDnes paní Skládalovou z Prahy.

Účetně je vše v pořádku

Šlo o to, že banka odečetla klientům jejich platby a přitom na ně na účtu ponechala blokaci, která se na bankovním účtu objeví hned po uskutečněné transakci. Podle Měšťánka problém mohli zaznamenat klienti ČSOB a Poštovní spořitelny, kteří platili u obchodníků nebo vybírali na karty u bankomatů o víkendu, případně i v pátek a ve čtvrtek.

„Celkem jde asi o 300 tisíc lidí. Problém  zaznamenali klientii,  kteří měli na účtu méně peněz a teď nemohu kartu použít. Klientům se omlouváme za případné komplikace a  eventuální stížnosti budeme řešit individuálně,“ dodal Mešťánek.

Stížnosti na zaplacení neoprávněných sankčních úroků za přečerpání účtů ale banka podle něj řešit nemusí, protože systém je klientům ani nenaúčtoval. Stejně tak tato chyba nepřipravila klienty o úroky na zůstatcích peněz na jejich bankovních účtech. „Účetně je totižna jejich účtech  v systému všechno v pořádku,“ uvedl Mešťánek.

Zcela běžná chyba

Podle šéfa Sdružení pro bankovní karty Františka Jungra jde o chybu, která může potkat každou banku a které se při modernizaci systému nedá zcela vyhnout. Naprostá většina bank řeší stížnosti klientům případ od případu.

"Je nepříjemné, když klient nemůže dostat k penězům. Většinou banky po určitou dobu nabídnou postiženým klientům nějakou službu nebo kartu zdarma,“ říká Jungr. Šéf sdružení zároveň radí, že pro takové případy je dobré mít v peněžence dva druhy karet od různých vydavatelů. „Debetní kartu od své hlavní banky a kreditku od jiné. Pak se takovému selhání dá lépe při placení vyhnout,“ dodal Jungr.

Češi se s mizením peněz z účtů nesetkávají poprvé. Před dvěma lety například stovkám klientům UniCredit Bank strhla chybou software čtyř až šestinásobek částky, kterou při kartových transakcích zadali.

Před třemi lety pak právě ČSOB některým klientům zaúčtovala dvakrát poplatek za vedení platební karty a transakce platební kartou ČS u bankomatů ČSOB nebo jejích platebních terminálů.