Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v dubnu meziročně snížil o 7,4 procenta na 1,135 milionu vozů. Zaznamenal tak první pokles za deset měsíců kvůli slábnoucímu vlivu programů šrotovného a přetrvávajícím obtížným ekonomickým podmínkám.
Uvedlo to v pondělí Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za první čtyři měsíce roku prodej nicméně stoupl téměř o pět procent na zhruba 4,8 milionu vozů.
Celosvětová poptávka po automobilech byla těžce zasažena světovou hospodářskou a finanční krizí. Řada evropských zemí se proto rozhodla podpořit prodej zavedením šrotovného, tyto programy již ale v některých státech skončily a v dalších jsou postupně utlumovány.
Nejvýraznější pokles prodeje vykázalo v dubnu Německo, kde program šrotovného skončil již loni v září. Prodej aut v Německu se propadl o 31,7 procenta. Ve Francii, kde letos šrotovné pokračuje v omezené podobě, prodej stoupl o 1,9 procenta, napsala agentura Reuters.
GRAF: Registrace nových vozů za posledních 12 měsícův EU
"Takto slabý duben evropský automobilový trh už dlouho nepamatuje. Dubnový pokles prodejů osobních automobilů v EU bylo možné očekávat. Loňské prodeje byly uměle nadhodnoceny tím, že řada zemí zaváděla tzv. šrotovné. Důkazem vlivu šrotovného je především Německo, které letos zaznamenalo výrazný propad právě díky tomu, že řada obyvatel uspíšila své nákupy v loňském roce a využila šrotovné. Na druhou stranu, v některých zemích je patrný náznak ekonomického oživení. Například prodeje v zemích Beneluxu rostly poměrně slušně," uvedl v reakci na čísla Jan Linhart z KPMG.
Výzkumná společnost J.D. Power and Associates nedávno předpověděla, že prodej automobilů v západní Evropě letos kvůli ukončování programů šrotovného klesne o osm procent na 13,7 milionu vozů. Nejprudší pokles v tomto regionu letos podle firmy vykážou Německo a Itálie.
Volkswagen se prodává skvěle v Číně, špatně v Německu
Největší evropská automobilka Volkswagen, jejíž součástí je česká Škoda Auto, v dubnu meziročně zvýšila prodej o 11 procent na 603.600 vozů. Uvedl to v pondělí mluvčí německého podniku. Dodal, že za první čtyři měsíce letošního roku tak prodej stoupl o 21 procent na 2,34 milionu vozů, a to zejména díky silné poptávce na čínském trhu.
"Navzdory dosavadnímu velmi pozitivnímu výkonu zůstáváme opatrní ohledně celého roku," uvedl šéf prodeje společnosti Christian Klingler. Upozornil, že je obtížné předpovídat vývoj makroekonomického prostředí.
Prodej Volkswagenu v Číně v období od ledna do dubna stoupl o více než polovinu na 620.500 vozů. V Německu se však snížil o 6,5 procenta na 345.500 vozů. Globální prodej nejdůležitějšího modelu Golf vyskočil o 31 procent na 223.000 vozů, napsala agentura Reuters.
Společnost Volkswagen se do roku 2018 hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. Firma koncem loňského roku koupila 49,9 procenta v německém výrobci sportovních vozů Porsche za 3,9 miliardy eur (téměř 100 miliard Kč). Porsche by se mělo v příštím roce stát desátou značkou skupiny Volkswagen.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist