Obchodní řetězce, které se již delší dobu kvůli hospodářské krizi potýkají s poklesem maloobchodních tržeb, přitvrdily cenovou válku o zákazníky. Lidé tak při nákupech mohou kromě klasických akčních nabídek cenově zvýhodněného zboží využít i poměrně značné slevy na celé nákupy, což dosud nebylo v tuzemských obchodech běžné.

Poukázky na slevy v těchto dnech inzeruje v denním tisku společnost Tesco Stores ČR, která akci zdůvodnila výročím vstupu na tuzemský trh. Lidé, kteří do neděle v prodejnách Tesco pořídí nákup za více než 300 korun, mohou získat slevu 50 korun. Pokud utratí více než 1200 korun, tak se sleva zvýší na 250 korun. Tesco nabízí i klasické procentuální slevy na vybrané zboží.

Slevami se hemží také aktuální reklamní letáky dalších obchodních řetězců. Výrazné slevy nabízí například hypermarkety Albert, ve kterých lidé mohou koupit některé zboží s až padesátiprocentní slevou. Speciální akční nabídky připravily pro své zákazníky i sportovní prodejny Intersport, které v určené dny nabídnou slevy na vybraný sortiment například pro cyklisty či vyznavače jízdy na kolečkových bruslích.

Podřezávají si obchodníci sami pod sebou větev?

Odborníci ale upozorňují na to, že obchodní řetězce, které kvůli hospodářské krizi a nižší ochotě Čechů utrácet, výrazně zvýšily počet i rozsah akčních nabídek cenově zvýhodněného zboží, se dostaly do vlastní pasti a jen obtížně budou znovu budovat loajalitu zákazníků. Lidé se totiž naučili střídat prodejny podle toho, ve kterých jsou zrovna výhodné cenové nabídky.

"Český zákazník je rozmlsaný a zvykl si na to, že slevy jsou výrazné. Jakmile nejsou dvojciferné, tak na nabídku vůbec nereaguje," uvedl analytik Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK, podle kterého jsou nyní slevové nabídky sice hlavním motorem obratu obchodních řetězců, ale mají smrtící dopad na marže, zákaznickou důvěru a loajalitu i budoucí nákupní chování Čechů.

"Zákazníci se díky řetězcům naučili nenakupovat normálně, ale čekají s nákupem na akci. Letos budeme sklízet, co jsme zaseli, cesta zpátky bude obtížná," podotkl.

Zatímco v roce 2007 činila průměrná sleva zboží zařazeného na letáky obchodních řetězců 21,7 procenta, tak loni se podle Drtiny zvýšila na 23,9 procenta. Obchodníci se snaží přilákat zákazníky zejména pomocí nízkých cen pečiva či některých mléčných výrobků. Například průměrná akční cena rohlíku klesla od roku 2007 o 31 procent z 1,31 koruny na loňských 0,91 koruny, másla o 16 procent na 18,4 koruny či šestikilogramového balení značkového pracího prášku o 24 procent na 373,33 koruny. U řetězců s nepotravinářským zbožím jsou podle Drtiny slevy zpravidla ještě větší.