Italská automobilka Fiat je rozhodnuta prosadit dříve avizovaný záměr, podle něhož bude nový model svého úspěšného vozu Panda vyrábět blízko Neapole, nikoli v Polsku. Rozhodnutí padlo navzdory tomu, že změnu výrobního místa si přeje méně italských zaměstnanců, než management předpokládal. Fiat v souvislosti se zahájením výroby do továrny v Pomiglianu investuje zhruba 700 milionů eur (asi 17,8 miliardy Kč).

Panda je v kategorii malých osobních vozů nejprodávanějším autem v Evropě. Fiat plán přesun výroby nastínil v polovině června a krátce nato nechal o záměru hlasovat dělníky v italském závodě. Pro výrobu nového vozu Panda v Itálii se ale vyslovilo jen asi 62 procent zaměstnanců, firma přitom počítala s větší podporou záměru.

Předzvěst velkých změn

Rozhodnutí o změně místa výroby vozu Panda by podle agentury Reuters mohlo mít mnohem vážnější dopady, než se může na první pohled zdát. V sázce je změna zastaralého systému práce a s tím související šance na zvýšení konkurenční schopnosti italského průmyslu. Fiat je největší průmyslovou skupinou v Itálii, výroba automobilů je její největší součástí. Automobilka Fiat je pátá největší v Evropě podle podílu na trhu.

Management již absolvoval jednání se zástupci čtyř odborových svazů, a to FIM, UILM, FISMIC a UGL. Ty návrh Fiatu schválily v červnu a souhlasí i s navrhovanou úpravou pracovních podmínek. Jejím cílem je zvýšit v továrně Pomigliano objem výroby.

Plán například počítá s omezením stávek a některých zaměstnaneckých výhod. To je i hlavní důvod, proč se proti němu staví odborový svaz Fiom. Národní koordinátor svazu Enzo Masini ale proti rozhodnutí firmy nakonec nic nenamítá. "Ať to prosadí," řekl. Pokud ale nové pracovní podmínky budou znamenat ohrožení práv zaměstnanců, pak odborový svaz podle Masiniho zváží právní kroky.

"Na konci (dnešního) jednání bylo dohodnuto, že budeme realizovat plán, na kterém jsme se 15. června dohodli se zástupci odborových svazů FIM, UILM, FISMIC a UGL a který počítá s výrobou příštího modelu Panda v závodě Pomigliano d'Arco," uvedl Fiat.

Obecné dobro

Vláda pravého středu premiéra Silvia Berlusconiho oznámení automobilky vítá.

"Všichni ti, kdo prorokují nezdar a dnes a denně sázejí na to, že naše země bude mít ještě větší problémy, jsou znovu poraženi převahou pozitivní energie (italské) společnosti. Dokonce víc, než jejími institucemi," uvedl ministr práce Maurizio Sacconi.

Šéfem Fiatu je italsko-kanadský manažer Sergio Marchionne, který ve firmě uskutečnil jednu z nejúspěšnějších totálních přeměn podniku. Marchionne řekl, že nadešel čas na velké kolektivní úsilí, jehož cílem je zlepšit obecné dobro. Původně přitom požadoval, aby odboráři záměr firmy podpořili jednohlasně.

Fiat v prvním letošním čtvrtletí hospodařil s čistou ztrátou asi 25 milionů eur (zhruba 634 milionů Kč), zatímco o rok dříve ztráta dosahovala asi 410 milionů eur. Firma loni vytvořila alianci s americkou automobilkou Chrysler a v současnosti v ní vlastní zhruba pětinový podíl. Ovládá rovněž její vedení.

Plánovaná investice Fiatu je součástí širšího plánu, v jehož rámci chce firma do roku 2011 v celém světě investovat kolem osmi miliard eur (asi 203 miliard Kč). Investice do italského závodu by měla zvýšit počet pracovních příležitostí a přispět k růstu italské ekonomiky. Ten zaostává za růstem v ostatních vyspělých zemích.

Továrna u Neapole proslula stávkami

Továrna u Neapole zaměstnává kolem 5000 lidí a loni se tam vyrobilo asi 30.000 aut. V minulosti se v tomto závodě často stávkovalo a Pomigliano má i nejhorší produktivitu ze všech pěti italských závodů Fiatu. Výkonnost závodu v Pomiglianu zaostává i za výkonností polského závodu, kde se vyrábí nynější model Panda. V polském závodě pracuje mírně přes 6000 lidí, kteří vyrobí kolem 600.000 aut ročně.

Výroba nové verze modelu Panda by podle současných plánů měla začít ve druhé polovině příštího roku. Mimo jiné se očekává, že výroba přispěje ke zvýšení celkové produkce továrny až na 300.000 vozů ročně.

Míra nezaměstnanosti v Itálii v květnu činila 8,7 procenta, což je pod průměrem Evropské unie i eurozóny. Čísla ale zkresluje fakt, že podíl pracujících Italů na celkové populaci je nižší než například v Německu či ve Francii. V oblasti kolem Neapole je navíc bez práce mnohem víc lidí, než jsou celostátní průměry.