Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) si jako nové náměstky vybral svého někdejšího spolupracovníka z firmy ABL Martina Sýkoru a bývalého náměstka ministryně obrany Radka Šmerdu.
Martin Sýkora
dlouholetý spolupracovník Bárty z firmy ABL. "Jsem velmi rád, že bez ohledu na určitý mediální tlak, jsem ho přesvědčil, aby tu odvahu sebral a šel se mnou do této funkce," řekl Bárta
Radek Šmerda
odešel z funkce náměstka na ministerstvu obrany loni v květnu po nástupu Martina Bartáka do funkce úřednického ministra obrany. Ve funkci předtím byl od dubna 2007. Zabýval se personální problematikou, například prohřešky vojáků proti zákonu. Proti odpůrcům ale například obhajoval i zrušení vojenského uměleckého souboru Ondráš. Podle médií se o něj ale také zajímala vojenská kontrarozvědka v souvislosti se čtyřmiliardovou zakázkou na likvidaci munice.
Ministr dopravy Vít Bárta chce při svém působení v úřadu především zavést konkurenci na železnici, snížit ceny výstavby dálnic a zlepšit bezpečnost na silnicích. Tři základní priority pro své vedení ministerstva jmenoval dnes při svém oficiálním nástupu do funkce.
Premiér Petr Nečas při uvedení nového ministra do funkce označil situaci v resortu za nelehkou. "Ministr nemůže říci jako jeho předchůdci, že přinese více peněz, nemůže ani slíbit, že o ně bude bojovat," uvedl Nečas. Na druhé straně je podle předsedy vlády ministerstvo konsolidované. Nečas poděkoval odstupujícímu ministrovi Gustavu Slamečkovi za dobrou práci.
Úspory jako nutnost
"Od začátku veřejnosti sdělujeme neveselou pravdu, že nás čekají úspory. A to i za cenu toho, že se některé stavby zpozdí," uvedl Bárta. Podle něj musí šetřit všechny resorty a na ministerstvu dopravy půjde především o to, jak přidělené peníze využít co nejefektivněji.
Za zásadní prioritu Bárta rovněž označil zavedení konkurence na železnici, což podle jeho názoru výrazně zlepší služby ve vlakové dopravě. Co se týče bezpečnosti na silnicích, oznámil nový ministr vznik meziresortní pracovní skupiny, která má revidovat bodový systém. Hrubé přestupky se mají podle něj trestat přísněji.
"Bez ohledu na to, jaké spoje budou jezdit na českých železnicích, je zapotřebí vytvořit vyvážené a ekonomicky spravedlivé konkurenční prostředí," řekl Bárta při uvedení do resortu.
Bárta chce také zefektivnit činnost především v oblasti výstavby. "A beru to jako jeden z prvních úkolů i za cenu toho, že určité věci zpozdíme, i za cenu toho, že si necháme na některé věci více času. Je jednoznačné, že při nedostatku peněz, který je realitou, se vyplatí pozdržet některé věci za cenu toho, že si ujasníme, jak tyto peníze vynaložit, co nejefektivněj. "Pro nejbližší týdny je to pro mě úkol číslo jedna. Především jde o rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který je hlavním zdrojem financování komunikací," uvedl Bárta.
Právě fond dopravy je trnem v oku nového ministra financí Miroslava Kalouska. Ten nedávno v televizní diskusi oznámil, že bude usilovat o jeho zrušení. Podle mluvčího MD Karla Hanzelky jsou úvahy o zrušení fondu předčasné. Peníze na stavby chce Bárta získat mimo jiné také z projektů partnerství státu a soukromých firem (PPP).
Rejdaři si polepší
Ministerstvo dopravy pod novým ministrem už chystá odklad zavedení elektronických vinět pro osobní auta. Podle platného zákona mají viněty nahradit nalepovací dálniční známky už od ledna, koalice se ale rozhodla papírové známky ponechat i pro další léta. Pro nákladní dopravce, kteří platí mýtné, chystá MD rozšíření mýtné povinnosti z dálnic i na silnice nižších tříd.
Zatímco firmy z dopravního stavitelství a nákladní silniční dopravce Bárta zřejmě nepotěšil, s mírným optimismem mohou hledět do budoucna labští rejdaři. MD totiž chce postavit jez u Děčína, na který lodní dopravci čekají od začátku 90. let.
Na části Labe u hranic s Německem se kvůli nízké hladině často zastavuje přeshraniční plavba. Stavbu jezu plánovala i předchozí vedení MD, vždy ale narazila na odpor ekologů a ministerstva životního prostředí. MŽP se ale nyní ocitlo v rukou ODS, jejíž ministři dopravy stavbu jezů podporovali.
Stát nás oklamal, tvrdí rejdař. A chce miliardy - čtěte ZDE
Rejdaři si stěžují, že tratí na nesplavném Labi. Soudy jim odmítají přiznat odškodné - čtěte ZDE
Šance pro Jančuru?
Po konkurenci na dráze již léta volá majitel Student Agency Radim Jančura. Ten koncem května poslal stížnost Evropské komisi na postup krajů proti zadávání zakázek na železnici v České republice.
Ve stížnosti namítá, že způsob, jakým byla gigantická zakázka v regionální dopravě zadána (výdaje krajských rozpočtů budou po příštích 15 let přesáhnou 150 miliard korun) byl netransparentní a diskriminační.
Zároveň již začátkem léta Jančura oznámil, že nakoupil rychlíkové lokomotivy, které chce použít pro zakázky v dálkové dopravě, které by měly být v nejbližší době otevřeny konkurenci. Již v dubnu a květnu RegioJet ze skupiny Student Agency předtavil v ukázkových jízdách své žluté vlaky pro regionální spoje.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist