Počet registrací nových osobních aut v zemích Evropské unie se v červnu snížil o 6,9 procenta na 1,34 milionu vozů. Prodej byl nižší již třetí měsíc za sebou. Za poklesem stojí slábnoucí vliv šrotovného v regionu. Nejvyšší propad z předních ekonomik zaznamenaly Německo a Itálie, z automobilek Fiat, Ford a Toyota. Za šest měsíců roku však prodej mírně stoupl o 0,2 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo evropské sdružení výrobců automobilů ACEA.
Celosvětová poptávka po automobilech byla těžce zasažena světovou hospodářskou a finanční krizí. Velká část evropských zemí se proto rozhodla podpořit prodej zavedením šrotovného. Tyto programy již ale v některých státech skončily a v dalších jsou postupně utlumovány.
Prodej aut v Německu v červnu klesl o 32,3 procenta a v Itálii o 19,1 procenta. Ve Francii byl počet registrací nižší o 1,3 procenta. Naopak v Británii se prodej zvýšil o 10,8 procenta a ve Španělsku o 25,6 procenta. Nejvyšší propad zaznamenalo Slovensko, a to o 40,6 procenta. Naopak nejvíce rostl prodej v Irsku, a to o 75,8 procenta. V Česku se prodej zvýšil o 13,8 procenta. Prodej v zemích EU bez Kypru a Malty a na Islandu, v Norsku a ve Švýcarsku se snížil o 6,2 procenta.
Za pololetí se počet registrací v EU ještě zvýšil, a to o 0,2 procenta na 7,29 milionu vozů. Z hlavních trhů se prodej snížil pouze v Německu, o 28,7 procenta. V Británii, Španělsku, Itálii i Francii naopak rostl. Nejhlubší propad prodeje o 43,8 procenta zaznamenalo Maďarsko, naopak nejvyšší růst o 57,7 procenta vykázalo Portugalsko.
Prodeje aut se odrazily ode dna, slevy budou pokračovat - čtěte ZDE
Slevy pomohly obchodníkům, tržby jim díky autům v květnu stouply - čtěte ZDE
Z předních automobilek si v červnu nejhůře vedl Fiat, který je silně závislý na domácím trhu a na malých vozech, jejichž prodej rostl v minulých měsících díky šrotovnému. Prodej samotné značky Fiat se snížil o 21 procent a značky Lancia o 28,3 procenta. Prodej Fordu klesl o téměř pětinu a Toyoty o 15 procent. Poptávku po vozech Toyoty zřejmě stále ovlivňují obavy o bezpečnost jejích vozů po masivním svolání aut k opravě na počátku roku.
Největší evropské automobilce Volkswagen klesl prodej v červnu o 8,9 procenta. Hlavní podíl na tom měla španělská divize Seat, jejíž prodej se propadl o 15,7 procenta. Prodej vozů Škoda se snížil o 7,8 procenta a značky Volkswagen o 8,5 procenta.
Naopak se v červnu dařilo Renaultu a Opelu, divizi americké General Motors. Odbyt Renaultu zejména díky značce Dacia stoupl o 3,4 procenta a Opelu o 5,2 procenta, napsala agentura Reuters.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist