Organizace Člověk v tísni a Česká bankovní asociace (ČBA) varovaly před praktikami firem, které nabízejí klientům pomoc při řešení problémů s nesplácenými úvěry. Oddlužovací společnosti situaci klienta nijak nevyřeší, v horším případě ji ještě zhorší. Fungují jako zbytečný a drahý prostředník mezi dlužníkem a skutečným věřitelem. Vyplývá to z analýzy, kterou provedli pracovníci organizace Člověk v tísni. Služby oddlužovacích firem kritizují také tuzemské finanční instituce.
Oddlužovací agentury nabízejí klientům řešení finančních problémů, cílem spolupráce má být oddlužení klienta a snížení jeho splátek. "Ve skutečnosti ale nejde o oddlužení, pouze o zprostředkování drahé komunikace s věřiteli," uvedl autor analýzy Daniel Hůle. Klient navíc nemá žádnou záruku, že se agentura s věřiteli skutečně dohodne.
Oddlužovací společnosti si podle analýzy, do které které byly zahrnuty služby čtyř různých oddlužovacích agentur, účtují vstupní poplatky mezi 5000 až 15.000 korun a měsíční poplatky ve výši 15 až 30 procent z výše splátek. Sankce za porušení smlouvy dosahují až 20.000 korun a možnost vypovězení smlouvy je velmi složitá. "Dlužníkova finanční situace ale zůstává neřešena, dlužník má o jednoho věřitele navíc a narůstají mu sankce z prodlení," dodal Hůle.
Exekutorská komora: Drobné dluhy stojí v Česku za zhruba třetinou exekucí - čtěte ZDE
Exekuce jinak: Kvůli tisícovému dluhu se už nebude blokovat majetek za miliony - čtěte ZDE
Člověk v tísni proto doporučuje lidem s oddlužovacími firmami nespolupracovat, jelikož oddlužení nabízí řada neziskových subjektů zdarma. Podobné stanovisko zastává i Česká bankovní asociace. "V případě, že se někdo dostane do potíží se splácením úvěru, měl by primárně kontaktovat svoji banku. Žádní prostředník mu nemůže vyjednat lepší podmínky," uvedl náměstek výkonného ředitele ČBA Jan Matoušek.
Cílem bank je podle Matouška získat poskytnuté peníze zpět, proto vždy upřednostní osobní dohodu s klientem. "Bankám logicky záleží na tom, aby se pozice jejich klientů nezhoršovala," řekl Matoušek.
Největší potíže mají podle něj klienti bank se splácením účelových úvěrů. Podíl nesplácených účelových půjček po splatnosti více než 90 dnů nyní činí 15,4 procenta, u neúčelových půjček to je deset procent.
Málo rodin má rezervy na krizi. K pádu na dno stačí pár týdnů - čtěte ZDE
Rekordní počty Němců vyhlašují osobní bankrot, krachuje i mnoho malých podniků - čtěte ZDE
Služby oddlužovacích firem kritizují také tuzemské finanční instituce. "Na návrhy splátkových kalendářů od oddlužovacích společností nepřistupujeme. Přijetí těchto návrhů by poškozovalo a znevýhodňovalo naše ostatní klienty, nejen ty řádně splácející, ale i ty, kteří se vlastními silami snaží dohodnout nový splátkový kalendář," uvedla například tento týden ředitelka odboru restrukturalizace a vymáhání České spořitelny Marie Švagrová.
"V posledních měsících společnost Cetelem eviduje nárůst aktivity oddlužovacích a poradenských firem, které parazitují na neschopnosti klienta splácet řádně a včas úvěry svým věřitelům,“ doplnil generální ředitel společnosti Václav Horák. Od loňského roku se podle něj jejich počet zdvojnásobil a působí jich už přes dvě desítky. Oddlužovací firmy často používají postupy a praktiky, jejichž skutečný dopad je ve většině případů pro klienta mnohem více zatěžující, dodal.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist