Největší světový výrobce nealkoholických nápojů, americká společnost Coca-Cola, ve druhém čtvrtletí meziročně zvýšil zisk o 16 procent na 2,37 miliardy dolarů (asi 46,5 miliardy Kč). O pět procent na 8,67 miliardy dolarů se zvýšily i tržby, kterým pomohl růst prodeje na všech trzích s výjimkou Evropy.
V Číně a Indii pijí koly více, Evropané šetří
Celkový objem nápojů, které firma prodává, se v celém světě zvýšil o pět procent. Nejlépe si nadále vedly trhy mimo Spojené státy, naopak americký trh zaznamenal slabší růst. Coca-Cola i její rival PepsiCo hledají odbyt v zemích, jako je Indie a Čína, které vykazují silný růst a kde se i rychleji zvyšují platy.
Ve vyspělých zemích jako jsou Spojené státy a Evropa se Coca-Cole nevede tak dobře, protože lidé kvůli hospodářským problémům stále dbají na to, aby moc neutráceli. Například v Evropě se kvůli tomu objem prodeje zhruba o jedno procento snížil.
Zdravější spotřebitel
Coca-Cola také uvedla, že lidé postupně mění spotřebitelské návyky a víc nakupují šťávy, čaje a balenou vodu. Vede je k tomu prý snaha více dbát o zdraví.
Zisk na akcii činil 1,02 USD a zvýšil se z předchozích 88 centů před rokem. Pokud by se ale nebraly v úvahu jednorázové položky v souvislosti s restrukturalizací, zisk na akcii by činil 1,06 USD. To je lepší výsledek, než čekali analytici. Ti v anketě agentury Reuters počítali se ziskem 1,03 USD na akcii. U tržeb čekali 8,7 miliardy dolarů, takže u tohoto ukazatele výsledek analytiky trochu zklamal.
Objem prodeje limonád se během čtvrtletí zvýšil o tři procenta. Prodej šťáv a dalších nápojů se zvýšil o deset procent. Výhled na nejbližší období Coca-Cola nechala beze změn. Uvedla však, že zůstává opatrná, co se splnění stanovených cílů týče.
Tržby Pepsi vystřelily o 40 procent
Americkému výrobci nealkoholických nápojů PepsiCo Inc., klesl ve druhém čtvrtletí letošního roku čistý zisk o tři procenta na 1,6 miliardy USD (31,5 miliardy Kč). Pokles způsobil nepříznivý vývoj směnných kurzů, tržby naopak díky převzetí stáčíren a plníren v Severní Americe a zlepšení prodeje občerstvení v zahraničí prudce vzrostly.
Tržby výrobce Pepsi-Coly, džusů Tropicana či sportovních nápojů Gatorade stouply o 40 procent na 14,8 miliardy USD. Bez mimořádných položek zisk na akcii činil 1,09 dolaru a byl tak téměř v souladu s odhady analytiků. Analytici dotazovaní agenturou Reuters očekávali v průměru zisk 1,08 dolaru na akcii při tržbách 14,41 miliardy USD.
Objem prodeje nápojů v Severní Americe stoupl o 13 procent. Bez zahrnutí nové distribuční dohody s firmou Dr Pepper Snapple Group však klesl o procento. Prodej nápojů se zvýšil i v Evropě, hlavně díky Turecku, Rusku, Španělsku a Británii. V Číně prodej stagnoval, avšak stoupl v Indii, Pákistánu a Egyptě.
PepsiCo pomohla severoamerická akvizice
PepsiCo těží z převzetí svých dvou hlavních severoamerických stáčíren a plníren, které dokončila v prvním čtvrtletí. PepsiCo transakcí za celkem 7,8 miliardy dolarů získala větší kontrolu nad distribucí svých produktů v Severní Americe. Akvizice by firmě měla přinést do roku 2012 roční úspory v hodnotě 400 milionů dolarů.
Za celý rok společnost očekává růst zisku na akcii při konstantních směnných kurzech o 11 procent až 13 procent, napsaly agentury AP a Reuters.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist