rok | 2011* | 2010 | 2009 | 2008 |
příspěvek státu do SFDI | 30,7 | 47,8 | 48,1 | 62,5 |
* plán
zdroj: SFDI
Přehodnotit trasy
Znovu přehodnotit trasování plánovaných dálnic a železnic, prověřit jejich ekonomickou a celospolečenskou opodstatněnost.
Kontroly tendrů
Zabránit machinacím při tendrech, zajistit maximální transparentnost, inspirovat se zkušenostmi soukromého sektoru.
Antimonopolní úřad
Ve spolupráci s antimonopolním úřadem usilovat o zlepšení konkurenčního prostředí mezi stavebními firmami i projektanty.
Projektanti a dodavatelé
Projektanti musejí v tendrech soutěžit společně s dodavateli a nabízet co nejefektivnější řešení bez zbytečných doplňkových staveb.
Motivace k úsporám
I úředníci musejí být motivováni k úsporám. (Ředitel ŘSD dnes netuší, za co dostává odměny.)
Podivné smlouvy s poradci
Přehodnotit všechny smlouvy ŘSD a SŽDC s nejrůznějšími specialisty a poradci, kteří často dělají práci, již mají v popisu práce úředníci.
Konec přeprodávání
Zamezit přeprodávání zakázek (kdo zakázku získá, měl by ji z většiny zabezpečit vlastními kapacitami).
Plánované snížení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok o 17 miliard korun a letošní výpadek příjmů fondu téměř o čtyři miliardy směřují k okamžitému zastavení většiny dopravních staveb. Na dotaz ČTK to dnes uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Výstavba se podle něj zřejmě začne ukončovat už od srpna. Vyjádření ministerstva financí ČTK zjišťuje.
"Díváme-li se na oba roky souborně, budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme," uvedl Hanzelka.
Podle něj na seznamu nebude jihozápadní část pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září. "Zastavení téhle stavby by byla katastrofa," řekl mluvčí.
Tisíce propuštěných?
Termín katastrofa použil pro současnou situaci i Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Podle něj budou muset stavební firmy propustit ještě letos tisíce lidí.
"Pokud by to měli takto utnout, tak s námi musejí jednat a dát nám jasné informace. Existují totiž smlouvy, které nelze jen tak jednostranně vypovědět," upozornil Čížek.
Zástupci sdružení už prý požádali ministra Víta Bártu o schůzku. Tam by se vedle omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Právě zastavení projektových prací považuje Čížek za velký problém.
"Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze," uzavřel zástupce stavbařů.
Kvůli škrtům vyschne i "europramen"
Podle aktuálního návrhu rozpočtu má stát poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 miliard korun, letos je to 48 miliard. Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů.
Fondu se ale nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy.
Kromě národních zdrojů investuje SFDI ještě peníze z evropských fondů. Peníze z EU je ale třeba spolufinancovat z českého rozpočtu; jak již dříve uvedlo MD, pokles národního příspěvku ohrozí čerpání fondů EU.
Týdeník Ekonom. Konec české betonové cesty. Víme, jak zlevnit výstavbu dálnic - čtěte ZDE
Česká záhada: Proč jsou stavby silnic tak drahé? A proč se zpožďují? - čtěte ZDE
Podobně jako ministr Bárta (VV) mají s navrhovanými rozpočty problémy i jeho straničtí kolegové v resortech školství a vnitra. Vláda proto bude o úsporách dnes jednat, ministr financí Miroslav Kalousek je ale označuje za nezbytné.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist