Podle ministra dopravy Víta Bárty bude pokračovat jen výstavba těch dopravních staveb, jejichž dodavatelé nabídnou ministerstvu dostatečně velké slevy. Ministr o tom bude se stavebními firmami jednat a chce jim nabídnout například prodloužení splátkových kalendářů. Bárta to uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce.
"V současné dramatické situaci státního rozpočtu je zapotřebí zastavit řadu staveb. Mým prvním strategickým krokem v tom, abychom začali lépe hospodařit, je, že budou stavět jen ti, kteří přijdou a nabídnou dostatečně velké slevy," uvedl Bárta.
Podle informací, které nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně.
Bárta v pořadu hovořil také o kauze společnosti ČD Cargo, kterou mělo v minulosti poškozovat rozhodování jejího bývalého managementu. Z výsledků auditu společnosti KPMG podle Bárty vyplývá, že ČD Cargo v některých zakázkách ekonomicky zvýhodňovalo společnost Spedi-trans, která v minulosti patřila nedávno odvolanému generálnímu řediteli ČD Cargo Josefu Bazalovi.
"Náklady ČD Cargo byly vyšší než cena, kterou společnost Spedi-trans platila ČD Cargo," uvedl Bárta. Upozornil, že firma nemá jasnou vlastnickou strukturu.
Bazala se proti obvinění ohradil s tím, že společnost Spedi-trans prodal v roce 2003 a jejím majitelem je skupina Čechofracht, která patří firmě New World Resources Transportation ze skupiny finančníka Zdeňka Bakaly.
Dopravní stavby čeká stop a exodus pracovníků. Nejsou peníze - čtěte ZDE
Konec české betonové cesty. Víme, jak zlevnit výstavbu dálnic - čtěte ZDE
Česká záhada: Proč jsou stavby silnic tak drahé? A proč se zpožďují? - čtěte ZDE
Podle stínového ministra dopravy ČSSD Romana Onderky by mělo ČD Cargo do výběrových řízení pouštět jen firmy s transparentní majetkovou strukturou. "Tohle je záležitost, kterou by se měla zabývat Poslanecká sněmovna a řešit přímo zákon o zadávání veřejných zakázek," řekl Onderka.