Podle ministra dopravy Víta Bárty bude pokračovat jen výstavba těch dopravních staveb, jejichž dodavatelé nabídnou ministerstvu dostatečně velké slevy. Ministr o tom bude se stavebními firmami jednat a chce jim nabídnout například prodloužení splátkových kalendářů. Bárta to uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce.
"V současné dramatické situaci státního rozpočtu je zapotřebí zastavit řadu staveb. Mým prvním strategickým krokem v tom, abychom začali lépe hospodařit, je, že budou stavět jen ti, kteří přijdou a nabídnou dostatečně velké slevy," uvedl Bárta.
Podle informací, které nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně.
Bárta v pořadu hovořil také o kauze společnosti ČD Cargo, kterou mělo v minulosti poškozovat rozhodování jejího bývalého managementu. Z výsledků auditu společnosti KPMG podle Bárty vyplývá, že ČD Cargo v některých zakázkách ekonomicky zvýhodňovalo společnost Spedi-trans, která v minulosti patřila nedávno odvolanému generálnímu řediteli ČD Cargo Josefu Bazalovi.
"Náklady ČD Cargo byly vyšší než cena, kterou společnost Spedi-trans platila ČD Cargo," uvedl Bárta. Upozornil, že firma nemá jasnou vlastnickou strukturu.
Bazala se proti obvinění ohradil s tím, že společnost Spedi-trans prodal v roce 2003 a jejím majitelem je skupina Čechofracht, která patří firmě New World Resources Transportation ze skupiny finančníka Zdeňka Bakaly.
Dopravní stavby čeká stop a exodus pracovníků. Nejsou peníze - čtěte ZDE
Konec české betonové cesty. Víme, jak zlevnit výstavbu dálnic - čtěte ZDE
Česká záhada: Proč jsou stavby silnic tak drahé? A proč se zpožďují? - čtěte ZDE
Podle stínového ministra dopravy ČSSD Romana Onderky by mělo ČD Cargo do výběrových řízení pouštět jen firmy s transparentní majetkovou strukturou. "Tohle je záležitost, kterou by se měla zabývat Poslanecká sněmovna a řešit přímo zákon o zadávání veřejných zakázek," řekl Onderka.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist