Jen letos na stavby silnic chybí 3,6 miliardy korun, v příštím roce se nebude dostávat třicet miliard. Jedním z důvodů proč chybí peníze, je až příliš velká komfortnost českých dálnic. Ty jsou drahé proto, že jejich součástmi jsou sjezdy v průměru každých pět kilometrů, hluboké zářezy do kopců, estakády zmírňující spád, tunely, mosty.
Cenu dálnic nejvíce ovlivňuje jejich příprava a projekt, shodují se zástupci stavbařů i akademici. „Třicet procent nákladů představuje administrativa a výkup pozemků,“ řekl Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Na výzvu ministra Bárty stavební firmy našly úspory ve výši šesti miliard tím, že škrtly doprovodné objekty, jako jsou některé sjezdy z dálnic nebo protihlukové stěny. „Žijeme v jednadvacátém století, nemůžeme zatracovat technický pokrok, určitý komfort přispívá k bezpečnosti provozu. Úroveň komfortu ale nastavuje už investorská dokumentace,“ dodal Matyáš.
Jak řešit předraženost staveb českých dálnic? Co říkají stavbaři na ministrem Bártou představené škrty na silnicích a dálnicích? Pomohly by výstavbě PPP projekty?
Na tyto a další otázky odpovídal Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist