Planeta Škoda

188 mld. korun
utržil loni největší tuzemský strojírenský podnik, Škoda Auto

7 %
činí podíl automobilky na exportu celé České republiky

24 817 lidí
zaměstnává společnost v Česku

115 000 lidí
v Česku pracuje na dodávkách pro Škodu Auto.

55,8 mld. korun
je hodnota dílů, které Škodě Auto dodalo 265 tuzemských dodavatelů.

Škoda je
- hlavní partner cyklistického závodu Tour de France
- hlavní partner cyklistického závodu Giro d'Italia
- hlavní sponzor mistrovství světa v hokeji
- generální partner českého olympijského týmu
- sponzor České filharmonie, Národního divadla, Národního muzea, Národního technického muzea, divadla F. X. Šaldy
v Liberci, hudebního festivalu Smetanova Litomyšl.

Podporuje
Centrum Paraple, občanské sdružení Zdravotní klaun, Fond ohrožených dětí Klokánek, Člověka v tísni, Český paralympijský výbor

Mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto čeká největší změna od roku 1991, kdy do firmy vstoupil německý koncern Volkswagen. Do pozice šéfa představenstva zítra nastupuje Winfried Vahland. Manažer, který přichází po úspěšném působení v čele Volkswagen Group China.

Právě Čína se má stát jedním z hlavních trhů mladoboleslavské automobilky. Vahland v Číně působil od roku 2005 a podílel se na zavedení licenční výroby škodovek v partnerském závodě Volkswagen Shanghai.

Od března 2007, kdy se v tamním závodě zahájila výroba vozů Škoda Octavia, se čínský odbyt škodovek každoročně zdvojnásobuje.

Loni tam firma prodala více než 122 tisíc automobilů, což představovalo zhruba necelé procento čínského trhu. Letos se má v Číně podle odhadů prodat 180 tisíc škodovek.

Jing Rui, Ming Rui, Hao Rui

Střednědobým cílem Škodovky je získat na čínském trhu dvouprocentní podíl. Kdy k tomu má dojít, firma neupřesňuje.

V roce 2012, kdy se v Číně očekává prodej patnácti milionů aut, by cíl Škodovky znamenal 300 tisíc vozů. Pro srovnání - na českém trhu loni Škodovka prodala 56 tisíc osobních aut.

Pro čínské zákazníky dokázala Škoda Auto přizpůsobit své vozy jejich vkusu. Čínské škodovky mají na sobě více chromu, mají měkčí pérování, klimatizaci, kola z lehkých slitin.

Čínské tradici se Škodovka podřídila i pojmenováním svých modelů. Malá fabia se nazývá Fabia Jing Rui, což znamená křišťálově čistý. Octavia má čínský název Ming Rui, v překladu dravec.

Luxusní superb se v Číně prodává jako Hao Rui, což znamená "lepší, než si dokážete představit".

Naprosté přizpůsobení podmínkám trhu nese ovoce, i když škodovky v Číně nejsou právě levné.

Například cena octavie se tam podle výbavy pohybuje od 139 900 do 185 900 jüanů, v přepočtu asi 322 až 428 tisíc korun. Vedle tržeb Škodovka v Číně inkasuje i licenční poplatky, loni 650 milionů korun.

Škodovka má krizi za sebou

Winfried Vahland přebírá rostoucí automobilku, která přežila loňskou krizi bez dramatického propadu. Její čistý zisk sice loni meziročně klesl o 68 procent na 3,5 miliardy korun, firma však neskončila v problémech jako například Chrysler, Opel a další její konkurenti.

Je to zásluha dosavadního předsedy představenstva Reinharda Junga a bývalého ekonomického šéfa Holgera Kintschera, kteří ve firmě zavedli program úspor Scout. Díky úspornému programu Škodovka loni snížila interní náklady o 4,4 miliardy korun.

Omezení objednávek firma vyřešila čtyřdenním pracovním týdnem na počátku loňského roku a skončením smluv s agenturními pracovníky. Nyní agenturní pracovníky opět nabírá, nutně potřebuje tisíc lidí.

Firma loni prodala nejvíce aut ve své historii, více než 684 tisíc.

Ke zvýšení odbytu o půldruhého procenta přispělo kromě Číny i šrotovné v Německu. Zájem o škodovky trvale roste i letos.

Prodej aut v EU
(1. pololetí 2010)

Vahland sestavuje tým

Winfried Vahland žádný pokles zisku na svém kontě nemá. Prodej koncernových vozů v Číně pod jeho vedením loni meziročně vzrostl o 37 procent na 1,4 milionu aut.

V koncernovém sídle ve Wolfs-burgu se úspěch cení, Vahlandovým názorům šéfové naslouchají pozorněji než Jungovým. Koncern třeba zamítl investice do vrchlabského závodu Škodovky, které Jung prosazoval. Ve Vrchlabí tak bude od října chybět výrobní program.

Vahlandovi koncern umožnil, aby si například vybral spolupracovníky, kteří mu vyhovují. V dubnu nahradil Winfried Krause v pozici ekonomického šéfa Holgera Kintschera. A od srpna je šéfem výroby Michael Oeljeklaus, bývalý výrobní ředitel závodu Shanghai Volkswagen. N

ejčerstvější změnou je Peik von Bestenbostel, který v pozici šéfa podnikové komunikace nahradí Martina Lauera.

 100 světových trhů  6 zemí 1 336 zaměstnanců v zahraničí
Škoda Auto vyváží do stovky zemí světa. Mezi největší odběratele patří Čína, Německo, další státy EU a Rusko.

kde automobilka vyrábí: Česko, Indie, Rusko, Čína, Ukrajina, Kazachstán

pracuje v závodech Škody Auto. Jde o provozy na Slovensku, v Polsku, v Německu a v Indii.

Vahland chce změnit Škodovku na světovou automobilku, která aktivně napomůže k dosažení cíle koncernu - být do roku 2018 největší automobilkou světa.

K tomu mají napomoci i zcela nové modely. Jednak malý koncernový vůz Škoda Family v příštím roce a mezistupeň mezi fabií a octavií, model A-entry v roce 2012.

 

GRAFIKA: Prodej škodovek na hlavních trzích
V posledních dvou letech se mění jak tržní orientace Škody Auto, tak struktura vyráběných modelů.
Hlavním trhem české automobilky se stává Čína, kde se prodeje rok od roku zdvojnásobují.
(grafiku zvětšíte kliknutím)