Unikátní výtah pro kosmické středisko NASA před několika dny dokončili v sedlčanských strojírnách Stros. Výtah s nosností 3,6 tuny, který stál přes tři miliony korun, je nyní na lodi na cestě k zákazníkovi. Až dorazí do Spojených států, tak za ním vyletí sedlčanští technici, aby jej na místě uvedli do provozu.
„Protože bude používán v nebezpečném prostředí, museli jsme ho sestrojit tak, aby v žádném případě nemohla přeskočit jiskra a nedošlo k výbuchu,“ popisuje ředitel firmy STROS-Sedlčanské strojírny Ladislav Filip.
Jak vyložit ponorku
Právě výroba speciálních výtahů a podobných strojů pomáhá firmě s dvěma stovkami zaměstnanců a současně jednomu z největších zaměstnavatelů na Sedlčansku přežít krizi.
Před časem vyhrála výběrové řízení kanadského námořnictva, které potřebovalo výtah, pro obsluhu jeho ponorek i námořních lodí. „Řešili problém, že neměli jak vyložit či opravit ponorky, když připlují do přístavu. Náš výtah k nim umí sám zajet a pohybovat se podél jejich boku,“ popisuje Filip. Firma dodává i speciální otočné výtahy například pro potašové doly v Rusku.
Krize přitom sedlčanský Stros zasáhla naplno. Zatímco v roce 2007 dosáhl obratu 350 milionů korun, v roce 2009 se tržby propadly na hranici 150 milionů. Firma přesto nepropouštěla, ba o některé specialisty ještě posílila. „My se proti krizi vydali opačnou cestou, nepropouštěli jsme, ale přijali nové konstruktéry a obchodníky, aby sháněli nové zakázky,“ říká.
Rozhodování, jak přežít krizi, přitom nebylo jednoduché – pokud nechtěla propouštět, musela firma zaměstnancům sáhnout na platy. „V prosinci 2008 jsme si snížili všichni mzdy o 25 procent. Já si musel stoupnout před zaměstnance a musel jim to říct – všichni řekli ano, my to chápeme,“ popisuje Filip.
Nejsme garáž
Kvůli krizi firma začala hledat nové trhy především v zámoří. Hledá stavební firmy, projekty, zjišťuje kde se staví například velké komíny či elektrárny, a snaží se je oslovit. Úspěšnost není velká, ze sta oslovených jich odpoví tak deset. "Musíme za nimi zajet a pozvat je taky k nám, aby se přesvědčili, že nejsme garáž,“ vysvětluje Filip. „A když pak prodáme jeden výtah, ty náklady máme zpátky,“ dodává.
Každý jejich výtah je přitom originál, naprojektovaný a vyrobený podle požadavků konkrétního zákazníka sedlčanskými konstruktéry. „Jsou to jednotlivé kusy. Když jsme letos do Turecka dělali šest stejných výtahů, tak to byla výjimka,“ dodává Filip.
I přes propad tržeb na necelou polovinu přitom firma zůstává stále v černých číslech. „Máme naštěstí rozumné majitele, kteří veškeré peníze nechávají ve firmě, aby se mohlo investovat a firma se rozvíjela,“ říká Filip, podle něhož si tak firma vytvořila v minulosti dostatečné rezervy.
A strojírny se navíc již prý odrazily ode dna a letos očekávají obrat 235 milionů - o polovinu více než loni.
FOTO: Základna kanadského námořnictva v Halifaxu, kde slouží výtah ze Sedlčan
foto: archiv STROS - Sedlčanské strojírny
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist