Unikátní výtah pro kosmické středisko NASA před několika dny dokončili v sedlčanských strojírnách Stros. Výtah s nosností 3,6 tuny, který stál přes tři miliony korun, je nyní na lodi na cestě k zákazníkovi. Až dorazí do Spojených států, tak za ním vyletí sedlčanští technici, aby jej na místě uvedli do provozu.

„Protože bude používán v nebezpečném prostředí, museli jsme ho sestrojit tak, aby v žádném případě nemohla přeskočit jiskra a nedošlo k výbuchu,“ popisuje ředitel firmy STROS-Sedlčanské strojírny Ladislav Filip.

Jak vyložit ponorku

Právě výroba speciálních výtahů a podobných strojů pomáhá firmě s dvěma stovkami zaměstnanců a současně jednomu z největších zaměstnavatelů na Sedlčansku přežít krizi.

Před časem vyhrála výběrové řízení kanadského námořnictva, které potřebovalo výtah, pro obsluhu jeho ponorek i námořních lodí. „Řešili problém, že neměli jak vyložit či opravit ponorky, když připlují do přístavu. Náš výtah k nim umí sám zajet a pohybovat se podél jejich boku,“ popisuje Filip. Firma dodává i speciální otočné výtahy například pro potašové doly v Rusku.

Krize přitom sedlčanský Stros zasáhla naplno. Zatímco v roce 2007 dosáhl obratu 350 milionů korun, v roce 2009 se tržby propadly na hranici 150 milionů. Firma přesto nepropouštěla, ba o některé specialisty ještě posílila. „My se proti krizi vydali opačnou cestou, nepropouštěli jsme, ale přijali nové konstruktéry a obchodníky, aby sháněli nové zakázky,“ říká.

Rozhodování, jak přežít krizi, přitom nebylo jednoduché – pokud nechtěla propouštět, musela firma zaměstnancům sáhnout na platy. „V prosinci 2008 jsme si snížili všichni mzdy o 25 procent. Já si musel stoupnout před zaměstnance a musel jim to říct – všichni řekli ano, my to chápeme,“ popisuje Filip.

Nejsme garáž

Kvůli krizi firma začala hledat nové trhy především v zámoří. Hledá stavební firmy, projekty, zjišťuje kde se staví například velké komíny či elektrárny, a snaží se je oslovit. Úspěšnost není velká, ze sta oslovených jich odpoví tak deset. "Musíme za nimi zajet a pozvat je taky k nám, aby se přesvědčili, že nejsme garáž,“ vysvětluje Filip. „A když pak prodáme jeden výtah, ty náklady máme zpátky,“ dodává.

Každý jejich výtah je přitom originál, naprojektovaný a vyrobený podle požadavků konkrétního zákazníka sedlčanskými konstruktéry. „Jsou to jednotlivé kusy. Když jsme letos do Turecka dělali šest stejných výtahů, tak to byla výjimka,“ dodává Filip.

I přes propad tržeb na necelou polovinu přitom firma zůstává stále v černých číslech. „Máme naštěstí rozumné majitele, kteří veškeré peníze nechávají ve firmě, aby se mohlo investovat a firma se rozvíjela,“ říká Filip, podle něhož si tak firma vytvořila v minulosti dostatečné rezervy.

A strojírny se navíc již prý odrazily ode dna a letos očekávají obrat 235 milionů - o polovinu více než loni.


FOTO: Základna kanadského námořnictva v Halifaxu, kde slouží výtah ze Sedlčan

 

 foto: archiv STROS - Sedlčanské strojírny

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist