Evropská komise zažaluje Česko kvůli pomazánkovému máslu. Nelíbí se jí, že název používá pro výrobek, který vlastnosti másla nemá. V unii se označení "máslo" smí používat jen v případě, že výrobek obsahuje více než 80 procent mléčného tuku, což v tomto případě neplatí. Informovala o tom ve čtvrtek Evropská komise. Českému ministerstvu zemědělství se rozhodnutí komise nelíbí, je pro zachování tradičního názvu. Mlékaři jsou připraveni se s EK soudit. Spor o pomazánkové máslo se táhne již více než pět let.

České předpisy dovolují používat označení pomazánkové máslo pro výrobky, které obsahují alespoň 31 procent mléčných tuků. Podle unijních norem by ovšem čeští výrobci měli takové produkty označovat jako "roztíratelný tuk". Brusel může nicméně výrobcům udělit výjimku, ale jen v případě, že jde o tradičný výrobek či o popis některých jeho vlastností. Tuto podmínku podle české strany pomazánkové máslo splňuje.

Zákazníci jsou zvyklí

"Chceme zachovat označení, na které jsou spotřebitelé zvyklí už desítky let; pro zákazníka je to pojem, pro výrobce zavedená marketingová značka. Česká republika podporuje výrobu tradičních výrobků, a proto i nadále považuje za oprávněné užívat pro tradiční výrobek tradiční název," uvedl ministr zemědělství Ivan Fuksa. "Právě tím, že výrobek je tradiční a zákazníci dobře znají jeho parametry, nemůže dojít ke klamání spotřebitele. Navíc uznání označení chceme jen pro český trh," doplnil.

"Českomoravský mlékárenský svaz a všichni výrobci tohoto unikátního českého produktu jsou tímto rozhodnutím komise velice znepokojeni, nesouhlasí s ním a jsou připraveni obhajovat svou pozici i v soudním sporu," reagoval na rozhodnutí předseda svazu Jiří Kopáček.

Češi o výjimku již žádali, ale komise žádost zamítla. "Výrobky s obsahem mléčného tuku nižším než 80 procent, a tedy s vyšším obsahem vody než v másle vyrobeném v souladu s právními předpisy EU, soutěží na trhu s tímto výrobkem. Vyšší obsah vody poskytuje výrobci těchto výrobků ekonomické výhody. To vede k nerovné soutěži," uvedla komise.

Zaručená tradiční specialita

Čeští výrobci už v srpnu podali žádost, aby pomazánkové máslo dostalo označení Zaručená tradiční specialita. To je udělováno za účelem propagace tradičních produktů se specifickým charakterem a chuťovými a technologickými vlastnostmi.

Česká strana navíc upozorňuje na údajně diskriminační přístup Evropské unie a fakt, že například některé britské, dva německé a jeden španělský produkt získaly v minulosti výjimku a mohou mít v názvu obsažen termín "máslo", přestože unijní pravidla nesplňují.

"Čeští výrobci pomazánkového másla jsou diskriminováni oproti výrobcům, jejichž výrobky používají tradiční označení na základě výjimek přijatých před rokem 2006 podle příslušných evropských právních norem," uvedl náměstek ministra zemědělství Juraj Chmiel.

Název mate Slovany

Podle Bruselu může označení pomazánkové máslo mást spotřebitele v několika členských státech EU. Pojem máslo se totiž ve stejném významu jako v češtině používá také v polštině, slovenštině, slovinštině a bulharštině. Čeští výrobci sice pomazánkové máslo do zahraničí vyvážejí, při exportu však již nyní název výrobku slovo "máslo" neobsahuje, aby vyhověl bruselským direktivám.

"V zájmu dodržování právních předpisů EU by Česká republika měla používat vhodné označení stanovené v jednotném nařízení o společné organizaci trhů, jako například roztíratelný tuk, nebo by měl obsah tuku být upraven na úroveň másla," doplnila komise.

Podle českých mlékařů se výrobek ze zakysané smetany a sušeného mléka začal poprvé vyrábět v roce 1977 v Liberecké mlékárně. Dodnes se vyrábí pouze v České republice a na Slovensku. Mezi tuzemskými spotřebiteli je pomazánkové máslo oblíbené. Obyvatel ČR v průměru ročně spotřebuje zhruba jeden kilogram této mléčné pomazánky. Největším výrobcem pomazánkového másla je tradičně Choceňská mlékárna.