Co zaručuje Kodex mobility klientů
Spolupráci původní banky i nové banky v procesu Změny banky
Otevření běžného účtu v nové bance
Převedení všech trvalých příkazů k úhradě a souhlasů s inkasem z původní banky do nové banky
Možnost zrušení běžného účtu v původní bance prostřednictvím nové banky
Možnost požádat o spolupráci při zpřístupnění informací o novém bankovním spojení klienta třetím stranám (zaměstnavatel)
Co zvážit při změně banky
Šíři a kvalitu služeb
Cenu služeb
Dostupnost a množství poboček a bankomatů
Kvalitu a zabezpečení internetového bankovnictví
Možnosti ztráty zvýhodnění u dlouhodobých produktů (hypotéka, spořicí účet, pojištění)
Změna banky
neznamená převedení stejného čísla účtu z původní banky do nové banky. Finanční instituce v českých podmínkách nenašly technické řešení, jak to udělat.
Klientům, kteří se rozhodnou v Česku změnit banku, musí ta jejich původní při přechodu pomoci. Zaručuje to takzvaný Kodex mobility, který v tuzemsku platí rok a za tu dobu ho podepsalo 17 bank (nepřistoupila k němu pouze mBank a Fio banka). "V souvislosti se změnou banky klienta nečekají žádné poplatky za převod trvalých příkazů, souhlasů s inkasy a zrušení běžného účtu," říká Jana Štěpaníková z Volksbank CZ, co všechno kodex zaručuje.
I přes hlasitou kritiku vysokých poplatků je však zřejmé, že většina Čechů se ke změně banky neodhodlala.
Podle průzkumu, který Česká bankovní asociace letos udělala, o ní uvažuje téměř třetina klientů bank. Ani asociace, ani banky však nezveřejnily, kolik lidí to ve skutečnosti udělalo.
Pro lidi rozhodnuté změnit banku Hospodářské noviny přinášejí průvodce, který poradí, jak to udělat co nejefektivněji.
1. Prověřte nabídky všech bank
Změna banky je významný krok, ke kterému se lidé odhodlají většinou až ve chvíli, kdy narazí na výrazný problém nebo kdy banka dramaticky změní podmínky vedení svých produktů. Impulzivní rozhodnutí je ale vhodné podpořit srovnáním nabídky na trhu, aby se rozladění z nekvalitních nebo drahých služeb brzy neopakovalo. Kromě samotné ceny služeb je důležité zvážit zejména dostupnost bankomatů a kvalitu elektronického bankovnictví, popřípadě dostupnost a schopnosti osobních bankéřů na relevantní pobočce (blízké bydlišti či zaměstnání).
2. Založte si nový účet, až pak zrušte ten původní
Ještě před zrušením stávajícího účtu je vhodné založit si účet nový. Bez něj se totiž v praxi neobejdete. Změnu účtu totiž doprovází převod platebních příkazů či inkasa, banky navíc raději převedou zůstatek na účtu do nové banky, než aby peníze vyplácely v hotovosti. U bank, které podepsaly Kodex mobility, stačí požádat o změnu banky podle kodexu a vyplnit formulář. Nová banka vytvoří osobní účet a zahájí proces migrace klienta. "Kodex umožňuje dvě varianty, jedna počítá pouze s převedením platebních příkazů, druhá pak zajišťuje i zrušení původního účtu," doplňuje Denisa Salátková, tisková mluvčí Poštovní spořitelny ze skupiny ČSOB.
3. Vyrovnejte všechny svoje dluhy
Odchod z banky může zkomplikovat nezaplacený úvěr nebo jakýkoliv dluh na poplatcích. Problematický může být například kontokorent, který někteří lidé nevnímají jako úvěr. Před zrušením účtu je nutné vyrovnat všechny závazky spojené s běžným účtem. Pokud je na běžný účet vázaná například hypotéka, nelze účet zrušit. Odchod z banky se může protáhnout také kvůli nezaúčtovaným transakcím debetními nebo kreditními kartami. Z tohoto důvodu dochází k faktickému zrušení účtu zpravidla až po 45 dnech po podání žádosti o jeho zrušení.
4. O zrušení účtu žádejte na pobočce nebo písemně
V závislosti na konkrétní bance je pro zrušení účtu nutná návštěva pobočky nebo podání písemné žádosti, například mBank ale umožňuje bezkontaktní zrušení účtu výběrem z nabídky internetového bankovnictví. V případě podání Žádosti o změnu banky se o zrušení účtu postará nová banka, což celý proces zjednodušuje a zrychluje. Pokud tuto možnost nelze využít, je nutné počítat s časovou ztrátou desítek minut, po které se bude stávající banka snažit klienta přesvědčit o tom, že změna banky je zásadní chyba.
5. Čekejte na převedení peněz, většinou 15 dnů
V případě, že zákazník mění banku a obě dotčené finanční instituce patří mezi signatáře Kodexu mobility, zajistí obě banky převod inkasa či trvalých příkazů k platbě. Nová banka zároveň zajistí informování zaměstnavatele o změně čísla účtu k výplatě mzdy a pomůže klientům s vyplněním oznámení pro další instituce, které potřebují znát aktuální číslo bankovního účtu klienta. Po jedné návštěvě banky může klient už jen čekat. Celý proces migrace trvá podle kodexu 15 pracovních dní, ale může dojít i ke zdržení. "Proces se může zdržet i kvůli poštovním službám, kodex totiž předpokládá písemnou komunikaci mezi bankami a vyžaduje zaslání originálů dokumentů podepsaných klientem," upozorňuje Vendula Voláková z Tiskového centra České spořitelny.
Pokud klient nevyužije možnosti kodexu, například protože chce zachovat část služeb u původní banky, musí agendu s inkasem, platebními příkazy a informováním zaměstnavatele absolvovat sám.
Klient si musí také ověřit, zda všechny plánované platby skutečně proběhnou. Důležité je to zejména u splátek úvěrů, kdy jedna promeškaná splátka může způsobit velké problémy a náklady spojené s upomínkami nebo zápisem do registrů dlužníků. Pokud platba neproběhne, přestože je na přenášeném účtu dostatek peněz, může klient následně požadovat náhradu škod na bance, která problém způsobila, popřípadě se může obrátit na úřad finančního arbitra ČR (arbitr@finarbitr.cz).
Jak jsem dostal nevyžádané výpisy na rozloučenou
Pavel Prouza
Account Director Brandz Friendz
Nejprve jsem v roce 2009 po řadě let odcházel z ČSOB k mBank. Založení účtu i veškeré náležitosti u mBank naprosto v pohodě, rychle zařízení na pobočce a následně zřízení pomoci zaslaných kódů také bez potíží. Daleko vtipnější to bylo u ČSOB. Jejich bankéř, který se mnou předtím řešil opakovaně například investice a choval se ke mně korektně, se najednou tvářil, jako by před ním seděl patnáctiletý kluk, který se chystá udělat životní blbost. Důrazně se mi pokoušel "vysvětlit", že mBank nemá pojištění vkladů pro ČR (což je nesmysl), že to je nespolehlivá instituce atd. Když jsem mu říkal, že patří pod Commerzbank a že se o ni tím pádem moc neobávám, sklapnul a jen zamračeně během půl hodiny zařídil zrušení účtu. To mě ale neuchránilo od dárku na rozloučenou, kterým bylo nevyžádané zaslání měsíčních výpisu za půlrok zpět, každý výpis za asi 50 Kč. Neměl jsem energii se o to hádat.
Letos v květnu jsem zase přecházel od mBank k Raiffeisenbank. Zrušení u mBank bylo snadné a bezproblémové, vzhledem k tomu, že bylo v zásadě bezkontaktní. Otevření účtu u RB také v pohodě, pouze mě překvapilo, že k tomu bylo potřeba strávit na pobočce s mladou, zjevně
začínající bankéřkou zhruba dvě hodiny, během kterých jsem měl opakovaně pocit, že bych řadu věcí vyřešil rychleji, než se o to pokoušela ona.
Osobní bankéřky byly zoufale nezkušené
Petr Nejepsa
Projektový manažer GTS czech
První účet jsem měl u České spořitelny v dobách mikrofiší, specifických symbolů a podobných archaismů. Jakmile se objevila Expandia banka s vynikajícím internet-bankingem a plánem do budoucna úplně zrušit nut-nost návštěv poboček, šel jsem do toho. Líbil se mi nápad minimalizovat síť poboček (a tedy nákladů) ve prospěch zdraví banky a nízkých poplatků.Na za-čátku ty poplatky rozhodně nebyly nízké, ale říkal jsem si, že těm šikovným lidem pomohu. Šel čas, z Expandia banky se stala eBanka, původní směr vzal zasvé, ale zůstal jsem. Poté se z eBanky stala Raiffeisenbank. Po původní vizi už nikdo ani nevzde-chne, ale stále jsem jejím klientem díky zachování služby eKonto pro bezpečné platby na českém internetu. Legendární jsou osobní bankéřky v RB.
Za ty roky jsem vystřídal čtyři a u všech to bylo stejné - byly poměrně atraktivní, nepříliš znalé a zoufale ne-zkušené. Už to ale není moje jediná banka. Když banky rozdávají některé služby zdarma, byl by hřích je ne-využít. Tak jsem nejprve podlehl kreditce T-Mobile od Komerční banky. Dva a půl měsíce bez úroků jsou příjemné, když s tím člověk umí zacházet a za nákupy získávám dost bodů do věrnostního T-Mobile prog-ramu, abych měl každé dva roky dobrý a levný dárek pro syna. Následně jsem si vyzkoušel mBank - vyřízení rychlé, bezproblémové. Mám od nich účet a kartu, neplatím nic a také tam nemám uložené žádné prostředky. Ale i to stačí na to, aby mě zařadili doslosování o auto, protože se mi daří nevybírat si kartou z bankomatů. Jestli vyhraji, bude to nejvýnosnější operace v mém životě.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist