Tunelem pod Lamanšským průlivem v noci na dnešek poprvé projel německý rychlovlak ICE. Oznámila to společnost Deutsche Bahn. Zdroj z koncernu provozujícího německé železnice uvedl, že souprava už dorazila na londýnské nádraží St. Pancras, kde má být slavnostně uvítána.
V souladu s plánem vlak tunelem neprojel vlastními silami, ale tažen lokomotivou. Deutsche Bahn podle agentury AFP uvedla, že ICE ještě pro tuto trasu není homologován. Společnost přitom ani nepočítá s homologací pro současnou generaci ICE, protože na trať do Londýna chce v ostrém provozu nasadit až příští model ICE.
Vlak typu ICE 3 první testy v tunelu, který spojuje Francii s Velkou Británií, absolvoval už minulý týden. Provedeny byly evakuační zkoušky, které měly ukázat, že souprava složená ze dvou dílů dlouhých 200 metrů je pro provoz v tunelu vhodná.
Skupina Eurotunnel provozující podmořský tunel dnes podle agentury AP uvedla, že oba víkendové bezpečnostní testy byly úspěšné. Ukázaly, že zaplněný vlak ICE je v tunelu možné evakuovat za méně než 20 minut, uvedl mluvčí Eurotunnelu John Keefe. Všechny současné bezpečnostní normy však tyto vlaky nesplňují a společnost Eurostar se chystá ke změně norem tak, aby tunelem mohly jezdit i německé rychlovlaky.
Rychlovlaky ICE vyrábí německý Siemens ve spolupráci s kanadskou firmou Bombardier. Společnost Eurostar International Ltd., která provozuje vysokorychlostní železniční spojení mezi Londýnem a evropským kontinentem, nedávno oznámila, že od Siemensu koupí deset nových vlaků. Akvizice je součástí programu modernizace a expanze flotily za 700 milionů liber (asi 19,5 miliardy Kč). V současnosti Eurostar používá vlaky vyrobené francouzskou firmou Alstom.
Eurostar, v níž má většinový podíl francouzský provozovatel železnic SNCF a menšinové podíly britská LCR a belgická SNCB, si kromě toho přeje, aby se v budoucnu na provozu pod kanálem podílely i jiné společnosti. Nabídku zatím vyslyšela jen německá Deutsche Bahn, která chce od roku 2013 zajišťovat spojení hlavně mezi Frankfurtem nad Mohanem a Londýnem.
Na dnešní odpoledne byla přichystána slavnosti přivítání německého rychlovlaku za účasti šéfa Deutsche Bahn Rüdigera Grubeho, německého ministra dopravy Petera Ramsauera či náměstkyně britského ministra dopravy Theresy Villiersové.
Francouzská vláda tvrdí, že pouze vlaky vyrobené firmou Alstom splňují bezpečnostní normy stanovené pro provoz v tunelu. Berlín postoj Paříže považuje za protekcionistický.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist