Odboráři v automobilce Škoda Auto zahájili v úterý s vedením firmy kolektivní vyjednávání o mimořádné prémii pro zaměstnance za práci v létě a zejména o sobotách. Pokud by se s firmou nedohodli, odmítnou intenzivní pracovní dobu na příští rok. ČTK to řekl předseda odborových svazů Jaroslav Povšík.

Součástí vyjednávání jsou dohody, jejichž platnost končí na konci roku. Jde o rozpočet pro sociální výdaje na rok 2011, roční pracovní dobu na příští rok a mimořádnou prémii. "Pracovní dobu na rok 2011 jsme zatím odmítli vyjednávat, chceme ještě vyúčtovat rok 2010," řekl Povšík.

Prémie nemá být kompenzací flexikont, která byla zřízena jako prostředek pro udržení zaměstnanosti při krizi na přelomu roku. Tehdy flexikonta zachránila práci pro 1200 zaměstnanců, kteří by jinak museli z automobilky na konci letošního roku odejít.

Dobrovolná sobotní práce je povinná

Dělníci byli v určitou část roku doma a chybějící hodiny si měli nahradit, až bude továrna zase vyrábět více. "Když jsme připravovali kolektivní smlouvu, tak firma tvrdila, že krize bude trvat minimálně dva roky. Jenže konjunktura šla rychleji. Měli jsme to vyrovnávat v úseku dvou let. Už od poloviny roku se začalo vyrábět více aut, takže lidé chodí do práce každou sobotu," uvedl Povšík. Někteří zaměstnanci ale stále nemají všechny hodiny nahrazeny.

"Závisí to i na tom, v jakém provoze pracují, který typ vozu vyrábějí, protože poptávka po modelech Škoda se během roku měnila," řekl mluvčí Škoda Auto Rudolf Dreithaler.

Dělníci ale nyní nemají sobotní příplatky a prémie, které dříve dostávali. Povšík připomněl, že před zavedením flexikont byla práce v sobotu dobrovolná a nyní je povinná. "Chtěli jsme proto kompenzaci, mimořádnou platbu v listopadu v určité výši. Škodovka šla prudce do zisku, my bychom na tom chtěli participovat," doplnil Povšík.

Odboráři ještě rozhodnou, zda by prémii dostali všichni zaměstnanci nebo jen dělníci. Od ledna do září si dělník ve Škodovce vydělal průměrný plat 27.000 korun.

Vedení Škoda Auto zatím požadavku odborářů na mimořádnou prémii nevyhovělo, zároveň ji ale nevyloučilo. "Odbory vyslovily během jednání téma mimořádné prémie. V tuto chvíli jsme na to nereagovali a budeme o tom v průběhu jednání dále uvažovat," uvedl Dreithaler.

Škoda Auto má v tarifní smlouvě již prvek výkonnostní části mzdy, takzvanou variabilní část bonusu, upraven. "Očekáváme, že s přihlédnutím k pozitivnímu vývoji hospodaření obdrží zaměstnanci Škoda Auto podstatně vyšší variabilní část bonusu," řekl Dreithaler.

Když se odbory s vedením automobilky na mimořádné prémii nedohodnou, odmítnou intenzivní pracovní dobu na rok 2011. "Pojedeme pak ve standardní pracovní době. U nás se to ale musí dohodnout, firma musí předvést vůli vůči zaměstnancům," dodal Povšík. Poznamenal, že se budou snažit hledat s vedením společnosti kompromis.

Automobilka Škoda Auto za devět měsíců roku 2010 vydělala šest miliard Kč, což je o 115 procent lepší výsledek než loni. Tržby vzrostly o 16,3 procenta na 160 miliard Kč. Zisk před zdaněním stoupl o 100 procent na sedm miliard z loňských téměř čtyř miliard korun, čistý zisk dosáhl 6,063 miliardy Kč. Provozní výsledek se zvýšil o 64,4 procent na osm miliard korun z 4,8 miliard korun. Firma prodala rekordní počet vozů, od ledna do září to bylo 568.990 aut.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist