Elektronické dálniční viněty pravděpodobně nebudou zavedeny od příštího roku, ale nejdříve až za pět let. Odklad v pátek schválila sněmovna tak, jak jí to navrhl Senát. Majitelé osobních aut tak budou pravděpodobně používat dosavadní papírové dálniční známky. Pro odklad zvedlo ruku 134 ze 152 přítomných poslanců včetně většiny opozičních zástupců.

Ačkoliv nalepovací známky z české legislativy dočasně zmizely, ministerstvo dopravy je nechalo vytisknout na základě rozhodnutí úřednické vlády z počátku léta. "Měli bychom je přebírat příští týden," řekl mluvčí MD Karel Hanzelka. S odkladem vinět souhlasila v srpnu i nová vláda premiéra Petra Nečase.

Známky se podle Hanzelky ale mohou začít prodávat až v okamžiku, kdy změnu zákona podepíše prezident. V minulých letech prodej začínal vždy počátkem prosince, letošním cílem MD je zahájení prodeje nové emise nejpozději 1. ledna. Cena známek se přitom měnit nebude, celoroční kupon bude stát 1200 korun. Letošní známky platí až do konce ledna.

Senát, který změnu zákona o pozemních komunikacích navrhl a dostane k závěrečnému schválení, jejímu přijetí pravděpodobně nebude nijak bránit. Schválení odkladu podporuje ČSSD, která bude mít v povolebním složení horní komory nadpoloviční většinu.

Odpůrci vinět argumentují hlavně tím, že systém je předražený. S tím nesouhlasí společnost Kapsch, která by měla být podle právního rozboru ministerstva dopravy jediným dodavatelem vinět. Podle senátorů je navrhovaný systém neúměrně nákladný. Stát by prý odkladem ročně ušetřil minimálně 1,4 miliardy korun. Také poslanci argumentovali tím, že zavedení vinět by připravilo stát o peníze, údajně až o 12 miliard korun za šest let. Podle expertů by to bylo devět až 11 miliard korun.

Kapsch naopak vyčíslil šestileté náklady na zavedení a provoz vinět na necelých pět miliard korun. Podle údajů firmy z června letošního roku by zavedení a provoz vinět byly ročně o půl miliardy dražší než u klasických známek. Zároveň by prý ale ubylo neplatičů, takže celkový výnos pro stát by byl po zavedení vinět ročně nižší "jen" o 200 milionů ve srovnání se známkami. Za šest let by stát přišel o 1,2 miliardy korun, tvrdil Kapsch.

Senátor ODS Jiří Nedoma schválení odkladu přivítal. "Dvakrát to sněmovnou neprošlo a teď, napotřetí jako nový senátní návrh to prošlo," konstatoval. Podle něj stát ušetří víc než osm miliard korun. Spokojen byl i poslanec KSČM Vladimír Koníček, bývalý předseda kontrolního výboru sněmovny, jehož členové dříve navrhovali zrušení vinět. "Je to potvrzení práce kontrolního výboru, který obdobný návrh předkládal před půl rokem. Před volbami nebyla politická vůle toto přijmout a došlo na slova kontrolního výboru až v novém volebním období," řekl Koníček.

Sněmovna se naposledy letos na jaře pokusila vyřadit viněty ze zákona. Tento návrh ale nenašel dostatečnou podporu. ČSSD po sněmovních volbách v červnu oznámila, že předloží vlastní návrh. Senát v té době už ale projednával svou novelu, kterou navrhli zástupci ODS, ČSSD a KDU-ČSL. Týž měsíc ji poslal do sněmovny. Návrh podpořila také vláda.

Poslanec ODS Václav Baštýř při projednávání senátní novely sněmovnou původně navrhoval, aby o datu zavedení elektronických dálničních vinět rozhodovala vláda. Před hlasováním ale po konzultacích s ministerstvem dopravy svůj návrh stáhl. ČTK řekl, že tak učinil kvůli včasnému přijetí novely, neboť Senát s převahou opozice by to asi nepodpořil. Je však odhodlán podat tento návrh později. "Vládě se uvolní ruce a sama rozhodne, kdy bude dávat viněty a nebude dávat viněty," podotkl.

Zavedení vinět schválila sněmovna loni v červnu přes nesouhlas svého hospodářského výboru. Proti byl také Senát, ale poslanci ho přehlasovali. Návrh sněmovně předložili v srpnu 2008 tehdejší předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), jeho stranický kolega a současný poslanec Pavel Suchánek a tehdejší místopředseda sněmovny Jan Kasal (KDU-ČSL).